- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

زن بگیرید، استخدام دولتی شوید

بر اساس بسته پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، به جوانان غیر شاغل تا زمان شاغل شدنشان مستمری پرداخت می شود، ضامن وام ازدواج حذف و نرخ وام به نسبت تورم سالانه افزایش پیدا می کند.

به گزارش مشرق به نقل از خبر آنلاین، سازمان ملی جوان گذاشته و پس از دوسال از آغاز به کار این وزارتخانه بسته پیشنهادی در رابطه با ازدواج جوانان را به دولت ارائه داده است.
 
بر اساس این بسته وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد داده است، یک میلیارد تومان اعتبار برای تسهیل ازدواج جوانان به هر استان اختصاص یابد، مبلغ هدیه ازدواج کارکنان دولت و فرزندانشان تا سقف ۵ میلیون تومان افزایش یابد، مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج تسهیل پیدا کند، به جوانان غیر شاغل تا زمان شاغل شدنشان مستمری پرداخت شود، ودیعه اجاره مسکن برای زوج‌های کم درآمد تامین شود، ضامن وام ازدواج حذف و نرخ وام به نسبت تورم سالانه افزایش پیدا کند.
 
معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ارائه بسته ۹ گانه پیشنهادی وزارتخانه به دولت که به مناسبت هفته ازدواج و سالگرد ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) تنظیم شده بود، به ایسنا گفت: این بسته پیشنهادی تقدیم دولت شده و در انتظار تصویب آن در هیات دولت هستیم.
 
اگرچه این مصوبه قرار است در هیات دولت به تصویب برسد اما جزئیات آن به حدی است که می تواند بخش زیادی از مشکلات جوانان در رابطه با ازدواج را حل کند.
 
سید باقر پیشنمازی دراین باره گفت: دراین بسته ۹ گانه پیشنهادی اولین پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان در راستای ارائه تسهیلات به جوانان درجهت ازدواج آسان آنان، بحث مسکن جوانان است که طبق ماده ۳ قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد شده است تا وزارت راه و مسکن با استفاده از ظرفیت‌های اعتباری زمینه احداث واحدهای مسکونی کوچک با ۵۰ متر مساحت را برای واگذاری موقت به صورت سه ساله و اجاره‌ای برای جوانانی که تازه ازدواج کرده‌اند، فراهم کند. دراین فرصت می توانند برای مسکن دائم خود چاره اندیشی کنند.
 
وی در ادامه پیشنهاد دوم وزارت ورزش و جوانان به شورای برنامه ریزی استانها را تخصیص مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز به ستاد ساماندهی ازدواج استانها برای تسهیل امر ازدواج جوانان در هر استان عنوان کرد و گفت: پیشنهاد سوم وزارتخانه به معاونت راهبردی ریاست جمهوری تامین ودیعه اجاره مسکن برای زوج‌های کم درآمد است.
 
معاون امورفرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان گفت: پیشنهاد چهارم وزارت جوانان به کلیه دستگا‌ه‌های اجرایی است به طوری که طبق ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری با همکاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری می‌توانند از محل صرفه جویی در اعتبارات سالانه هر یک از دستگاه‌ها، نسبت به افزایش مبلغ هدیه ازدواج کارکنان دولت و فرزندانشان تا سقف ۵۰ میلیون ریال اقدام کنند.
 
به گفته او در پیشنهاد بعدی تاکید شده است که وزارت ورزش و جوانان و وزارت دادگستری با همکاری مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نسبت به تدوین لایحه تسهیل مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج اقدام کنند و این لایحه برای تصویب به مجلس ارائه شود تا تسهیلات مشاوره از جمله بیمه شدن خدمات مشاوره‌ای فراهم شود.
 
در جدول زیر جزئیات بسته پیشنهادی ۹ گانه وزارت ورزش و جوانان برای ازدواج جوانان را بخوانید؛
 

تسهیلات ازدواج ارائه تسهیلات ازدواج از سوی دستگاه‌ها به جوانان غیرمتأهل (کارمندشان)
افزایش نرخ وام افزایش نرخ وام به نسبت تورم سالانه
حذف ضامن وام  حذف ضامن وام ازدواج
پرداخت مستمری به بیکاران پرداخت مستمری به جوانان غیر شاغل تا زمان شاغل شدنشان
استخدام متاهلان اولویت قرار دادن استخدام جوانان متاهل در دستگاه های دولتی
مشاوره تدوین لایحه تسهیل مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج
هدیه ازدواج کارکنان دولت افزایش مبلغ هدیه ازدواج کارکنان دولت و فرزندانشان تا سقف ۵۰ میلیون ریال
 ودیعه مسکن تامین ودیعه اجاره مسکن برای زوج‌های کم درآمد
اعتبارات اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای تسهیل ازدواج جوانان به هر استان

اولویت قرار دادن استخدام جوانان متاهل
 
معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد ششم این وزارتخانه را تاکید به دستگاه‌های اجرایی در راستای اولویت قرار دادن استخدام جوانان متاهل عنوان کرد و گفت: طرح بیمه حمایت از متاهلین نیز پیشنهاد بعدی وزارت ورزش و جوانان است به طوری که جوانان بیکار که به دلیل نداشتن شغل تن به ازدواج نمی‌دهند بتوانند تا زمان شاغل شدنشان از طریق بیمه، مستمری دریافت کنند؛ چرا که بسیاری از جوانان به دلیل عدم اشتغال ازدواج نمی‌کنند و با موافقت این پیشنهاد فرصت مناسبی برای ازدواج آنها فراهم می‌شود.
 
حذف ضامن وام ازدواج
وی گفت: پیشنهاد هشتم این وزارتخانه به بانک مرکزی است که نسبت به حذف ضامن ازدواج اقدام کند همچنین وام ازدواج نیزبه نسبت تورم سالانه افزایش یابد.
 
پیشنمازی درمورد آخرین پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان دراین بسته ۹ گانه، اظهارکرد: دستگاه‌های اجرایی به استناد ماده ۴۱ قانون برنامه پنجم توسعه می‌توانند تسهیلات ویژه‌ای را به جوانان غیرمتأهل (کارمندشان) ارائه دهند تا کارکنان مجرد با استفاده از تسهیلات این دستگاه‌ها نسبت به ازدواج آسان اقدام کنند، بنابراین وزارت جوانان با استناد به آیین نامه اجرایی این ماده پیشنهاد داده است تا دستگاه‌های اجرایی تسهیلاتی برای کاهش هزینه‌های ازدواج به جوانان شاغل خود ارائه دهند و اعتبارات آن هم از ماده ۴۱ قانون برنامه پنجم توسعه تامین شود.