قدرت نقدشوندگی در “شرکت پتروشیمی پارس” افزایش یافت
تاريخ ارسال خبر : 22 نوامبر 2020 | ساعت 23:09 | کد خبر: 36709 | sv667 | چاپ این مطلب

به گزارش بورس امروز شرکت پتروشیمی پارس در یک ماهه مهرماه خود با فروش ۳۱۳ هزار تن محصول توانست مبلغ ۲۴ هزار میلیارد ریال درآمد کسب کند. در این بین محصول اتان که بیشترین مقدار فروش را در مهرماه به خود اختصاص داده است، درآمد ۶ هزار میلیارد ریالی را برای شرکت به ارمغان آورد. باید توجه کرد در حال حاضر ۴۷ درصد این گاز توسط پتروشیمی ها تأمین میشود که ۱,۵۵۰ هزار تن آن در سال توسط پتروشیمی پارس تولید و عرضه میگردد.

جایگاه ویژه «استایرن منومر» در درآمد فروش

محصول استایرن منومر که دومین محصول اصلی این شرکت است به دلیل اینکه عمده بازار داخل آن (۸۶ درصد) توسط شرکت پتروشیمی پارس تأمین می‌شود، در یک ماهه مهرماه با فروش ۵۱ هزار تن درآمد ۶.۲ هزار میلیاردی را برای «پارس» ایجاد کرد. این درحالی است که محصول بوتان در بین فرآورده‌های این شرکت کمترین میزان تولید به رقم ۷.۶ هزار تن را از آن خود نمود و درآمد میلیارد ریالی را در پی داشت. همچنین پرپان تولیدی «پارس» در یک ماهه مهرماه با ۹۷ هزار تن فروش، مبلغ ۷.۹ هزار میلیارد ریال را وارد شرکت نمود.

با وجود اینکه بازار دو محصول پرپان و بوتان تنها توسط پتروشیمی پارس تأمین نمی‌شود، اما حدود ۳۹ درصد کل عرضه و فروش این دو محصول در داخل کشور به وسیله تولیدات «پارس» تأمین می‌گردد. در ۶ ماهه ابتدای سال نیز، محصول اتان رتبه اول تولید را به خود اختصاص داد و با فروش ۷۵۹ هزار تن درآمد ۲۵ هزار میلیارد ریالی را وارد شرکت نمود.

میزان فروش استایرن منومر نیز در این دوره حدود ۳۰۸ هزار تن بوده است که مبلغ ۲۷.۲ هزار میلیارد ریالی را ایجاد کرد. باتوجه به اینکه حجم کل فروش محصولات «پارس» ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ۱ میلیون و ۹۴۸ هزار تن می‌باشد، شاهد کسب درآمد حاصل از فروش ۹۴.۵ هزار میلیارد ریالی برای پارس هستیم. لذا همان طور که مشخص است، عمده تولیدات «پارس» به نصف بودجه بندی سالانه رسیده‌اند. لذا میزان تولید کل ۶ ماهه که حدود ۲,۰۷۲ هزار تن می‌باشد، تقریباً نیمی از برنامه سالانه را محقق کرده است.

برنامه «پارس» برای توسعه ظرفیت عملیاتی

در کنار فعالیت تولیدی، «پارس» برای حفظ جریان تولیدی خود با مطالعاتی بر بخش‌های اصلی تولید همچون متان، بنزن و استایرن منومر به دنبال شناسایی موانع تولید و رسیدن به حداکثر ظرفیت اسمی برنامه‌ریزی شده است. لذا در حال حاضر در کنار رفع موانع تولید فعلی و بهبود عملکرد کنونی، برنامه خود را در جهت تحقق ظرفیت اسمی و حداکثر بهره برداری از شرایط فعلی خوراک، یوتیلیتی و .. است.

در کنار این موفقیت‌های فروش برای شرکت پتروشیمی پارس، در بازار سهام نیز رتبه دفعات معامله روزانه در ۳ ماهه گذشته این شرکت ۱۶۳ و رتبه ارزش معاملات در ۳ ماهه گذشته ۱۱۳ بوده است که حاکی از قدرت نقدشوندگی خوبی برای شرکت می‌باشد؛ چراکه در ۳ ماهه گذشته میانگین دفعات معامله این سهم ۱,۲۰۴ مرتبه در روز با ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد ریال بوده است. از آنجا که «پارس» از نیمه شهریورماه سال گذشته توسط «صندوق خلیج فارس» بازارگردانی شده است، قدرت نقدشوندگی سهام افزایش یافته است.

 


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ