- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

کلاهبرداری از داخل زندان

زمان دقیق شروع کلاهبرداری از داخل زندان مشخص نیست اما چیزی که مشخص است شیوع این شیوه به عنوان یکی از شیوه‌های رایج کلاهبرداری‌ سال‌های اخیر است.

تاکنون باندهای زیادی با این شیوه کلاهبرداری کرده‌اند که با تلاش کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی در شهرهای مختلف کشور دستگیر شده‌اند، اما احتمال ادامه کلاهبرداری با این شیوه زیاد دور از ذهن نیست.

این شیوه کلاهبرداری اولین بار از سوی مرد شیادی که داخل زندان بود مورد استفاده قرار گرفت. او با تلفن، کلاهبرداری میلیونی کرده بود، اما در جریان تحقیقات کارآگاهان پلیس استان البرز به دام افتاد.

در آن زمان ماموران پلیس آگاهی استان البرز در جریان کلاهبرداری‌های مشابه در سطح این استان قرار گرفتند و تحقیقات مقدماتی ماموران نشان داد فرد ناشناسی با تلفن اقدام به کلاهبرداری میلیونی می‌کند. مرد تبهکار به صورت حرفه‌ای عمل می‌کرد و هیچ ردی از خود باقی نمی‌گذاشت.

او در یکی از کلاهبرداری‌ها با یک موسسه کرایه خودرو تماس گرفته و با معرفی خود به عنوان دکتر یکی از بیمارستان‌های معروف درخواست خودرو کرده بود سپس از راننده خواست بسته‌ای را از ترمینال تحویل گرفته و آن را برای او به بیمارستان بیاورد، اما پیش از رسیدن راننده به ترمینال، مرد تبهکار در تماس تلفنی از او تقاضا کرد پولی را برای او کارت به کارت کند تا وقتی به بیمارستان آمد آن را بگیرد.

راننده نیز بی‌اطلاع از نقشه مرد کلاهبردار این پول را از حساب خود واریز کرده بود، اما وقتی به ترمینال رفت متوجه کلاهبرداری شد.

همچنین مشخص شد کلاهبردار تلفنی در تماس با تالارهای پذیرایی و میوه‌فروشان ادعا کرده بود قصد برگزاری یک مهمانی بزرگ را دارد و بعد هم سفارش میوه و شام می‌داد و از آنها می‌خواست برای پرداخت هزینه، کارگرشان را پای دستگاه عابربانک بفرستند تا او پول را اینترنتی پرداخت کند.

پس از آن با سوءاستفاده از سادگی کارگران از آنها می‌خواست گزینه انگلیسی را انتخاب کنند و بعد از حساب طعمه‌هایش به حساب خود پول واریز می‌کرد.

ماموران پس از ردیابی تماس‌ها و شماره‌حساب مرد کلاهبردار او را در یکی از زندان‌های کرج شناسایی کردند، به این ترتیب کلاهبردار حرفه‌ای با انتقال به اداره آگاهی و اعتراف به جرم خود گفت: طعمه‌ها را از نیازمندی روزنامه‌ها شناسایی کرده‌ام و با معرفی خود به عنوان دکتر یا مهندس اعتمادشان را جلب می‌کردم.

به این ترتیب متهم پس از اعتراف به جرم خود با قرار قانونی روانه زندان شد، اما کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی با شهروندان و ثبت سفارش خرید به یکی از شیوه‌های رایج کلاهبرداران تبدیل شد.

در این شیوه ابداعی جدید، مجرمان سابقه‌دار برای کلاهبرداری از طریق تماس تلفنی و درخواست از فروشنده برای حضور در پای دستگاه خودپرداز به منظور واریز پول معامله انجام شده به حسابش، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، اما اصل ماجرا زمانی است که شیادان طعمه‌های خود را با ترفندی خاص وادار به حضور پای دستگاه خودپرداز می‌کنند تا با استفاده از منوی انگلیسی حساب آنها را خالی ‌کنند.

در این قسمت از نقشه، کلاهبرداران برای واریز پول و به بهانه این که حساب ارزی دارند، خواستار استفاده از منوی انگلیسی می‌شوند و با توجه به این که مردم کمتر سراغ منوی انگلیسی رفته و بیشتر با منوی فارسی دستگاه خودپرداز کار می‌کنند، کلاهبرداران از این ناآگاهی سوءاستفاده کرده و اقدام به خالی‌کردن حساب فروشنده‌ها می‌کنند.