- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

گزارش مشروح از قیمت‌های قدیم و جدید‌ ۷ حامل انرژی

همزمان با آغاز هدفمندسازی یارانه ها، گروه اقتصادی فارس قیمتهای جدید انواع سوخت شامل بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، سی ان جی و گاز خانگی به همراه قیمتهای قدیم آنها منتشر شد.

عسلویه نیوز به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حامل انرژی بنزین معمولی پس از هدفمند یارانه‌ها به دو قیمت سهمیه‌ای ۴۰۰ و آزاد ۷۰۰ تومان ارائه خواهد شد، همچنین قیمت سهمیه‌ای بنزین سوپر ۵۰۰ و آزاد آن ۸۰۰ تومان تعیین شده است.
بر این اساس بنزین معمولی بصورت سهمیه‌ای پیش از اعلام قیمت‌های جدید به قیمت ۱۰۰ و به صورت آزاد ۴۰۰ تومان ارائه می‌شد.
بر اساس این گزارش گاز خودرو یا CNG نیز که بر دو مبنای حجم و وزن سنجیده می‌شود در هر متر مکعب ۳۰۰ تومان یا در هر کیلوگرم ۴۰۵ تومان عرضه خواهد شد. این گزارش حاکی است ظرفیت مخازن بزرگ ۷۵ لیتری CNG نصب شده روی خودروها ۲۰ متر مکعب یا ۱۳ کیلوگرم است.
پیش از اعلام قیمت‌های جدید CNG به قیمت ۴۰ تومان در هر متر مکعب ارائه می‌شد.

*گاز مایع لیتری ۳۰۰ تومان

بر این اساس گاز مایع یا LPG نیز از دیگر حامل‌هایی است که افزایش قیمت خواهد داشت و قیمت آن در دو بخش حمل‌ونقل و مصارف خانگی (سیلندرهای ۱۱ کیلویی) متفاوت خواهد بود. قیمت LPG که ارزش سوختی بسیار بالاتری نسبت به CNG دارد در بخش حمل‌ونقل هر لیتر ۳۰۰ تومان یا هر کیلو ۵۴۰ تومان ارائه می‌شود. همچنین قیمت این حامل انرژی برای مصارف خانگی هر لیتر ۱۰۰ یا هر کیلو ۱۸۰ تومان است.
بر اساس این گزارش به دلیل ارزش بالای سوختی LPG و امکان استفاده آن در بخش‌های دیگر از پایان دی‌ماه به بعد به صورت کنترل‌شده و با کالابرگ ادامه خواهد یافت. در عین حال به ازای هر کیلوگرم به طور متوسط ۱۲۰ تومان بابت هزینه حمل، توزیع و نوسازی سیلندر علاوه بر قیمت گاز به شرکت‌های توزیع کننده تعلق خواهد گرفت.
این گزارش حاکی است، پیش از تغییر قیمت‌ها LPG در بخش حمل و نقل تقریبا بصورت رایگان توزیع می‌شد و تنها هر ۶ ماه یکبار ۳ هزار تومان بابت تست مخازن پرداخت می‌شده است. در عین حال قیمت توزیع گاز مایع خانگی به ازای هر کیلو تقریبا ۷۷٫۲ تومان و به ازای یک سیلندر ۱۱ کیلویی ۸۵۰ تومان بوده است. در واقع با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل قیمت گاز مایع خانگی تقریبا ۲٫۵ برابر شده است.
بر این اساس قیمت LPG باز و مخازن بیش از ۱۱ کیلویی به ازای هر لیتر ۳۰۰ و به ازای هر کیلو ۵۴۰ تومان خواهد بود.

* نفت سفید ۱۰۰ تومان و نفت کوره ۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد

بر اساس این گزارش قیمت نفت‌گاز برای بخش‌های حمل و نقل، کشاورزی و صنعت به صورت سهمیه‌ای با کارت هوشمند سوخت ۱۵۰ و به صورت آزاد ۳۵۰ تومان ارائه می‌شود.
در عین حال قیمت نفت‌گاز نیروگاهی ۳۵۰ تومان و نفت کوره نیروگاهی ۲۰۰ تومان تعیین شده است. در عین حال نفت کوره حرارتی نیز ۲۰۰ تومان و نفت سفید حرارتی که بر اساس مصارف خانگی با کالابرگ ارائه می‌شود و سهمیه آن نیز بصورت منطقه‌ای تعیین شده است، به قیمت ۱۰۰ تومان ارائه می‌شود.
بر این اساس پیش از اعلام قیمت‌های جدید نفت‌گاز و نفت سفید هر دو به قیمت ۱۶٫۵ تومان و نفت کوره به قیمت ۹٫۸ تومان به ازای هر لیتر ارائه می‌شدند.
در عین حال برای بخش کشاورزی روزانه ۱۰ میلیون لیتر، بخش صنعت ۳ میلیون لیتر و حمل و نقل ۳۹ میلیون لیتر سهمیه نفت‌گاز در نظر گرفته شده که قیمت هر لیتر گازوئیل در محدوده سهمیه‌بندی ۱۵۰ تومان است. در عین حال نرخ دوم قیمت گازوئیل ۳۵۰ تومان است که برای مصرف خارج از سهمیه در نظر گرفته شده است.

*قیمت سوخت مصرفی حمل‌ونقل دریایی

این گزارش حاکی است بنزین معمولی برای حمل‌ونقل دریایی شناورهای صیادی به قیمت ۴۰۰ تومان و برای شناورهای تفریحی و باری به قیمت ۷۰۰ تومان ارائه می‌شود.
بر این اساس نفت‌گاز حمل و نقل دریایی صیادی به دو قیمت ۱۵۰ و ۳۵۰ تومانی سهمیه‌ای و آزاد ارائه می‌شود و این حامل برای شناورهای ایرانی با هر نوع کاربری در آب‌های بین‌المللی مشرف به کشورهای همسایه ۳۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.
همچنین نفت‌گاز دریای بانکرینگ(سوخت‌رسانی به کشتی‌ها) برای شناورهای ایرانی و خارجی با هر نوع کاربری در آب‌های بین‌المللی به نرخ بین‌المللی بانکرین و به نرخ روز دنیا که بصورت هفتگی بر اساس قیمت‌های بین‌المللی تعیین می‌شود، ارائه خواهد شد.
در عین حال نفت‌گاز دریایی مسافربری داخلی که سهمیه آن بر اساس تقسیم‌بندی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت تعیین می‌شود به قیمت ۱۵۰ تومان ارائه خواهد شد.

*بنزین هواپیما ۴۰۰ تومان در هر لیتر/ گاز خانگی متوسط ۷۰ تومان در هر متر مکعب

بر اساس این گزارش قیمت بنزین هواپیما برای ایرلاین‌های ایرانی ۴۰۰ تومان و برای هواپیماهای ایرلاین‌های خارجی به نرخ بین‌المللی خواهد بود.
این در حالی است که قیمت قبلی سوخت هواپیما برای شرکتهای خارجی ۸۰۰ تومان و شرکتهای داخلی ۱۳۰ تا ۱۴۰ تومان بوده است.
قیمت گاز براساس مناطق گرم، سرد و معتدل کشور و “گروه‌های مصرفی ” متفاوت پیش بینی شده و متوسط قیمت گاز خانگی هر متر مکعب ۷۰ تومان تعیین شده است. قیمت گاز خانگی پیش از هدفمند کردن یارانه‌ها ۱۳ تومان در هر متر مکعب و برای دو دهک اول ۱۰ تومان در هر متر مکعب محاسبه می‌شده است.