اقدامات موثر و پیشگیرانه پتروشیمی جم و مهار کرونا در عسلویه
تاريخ ارسال خبر : 26 دسامبر 2020 | ساعت 16:57 | کد خبر: 36724 | sv674 | چاپ این مطلب

“عسلویه نیوز” طبق سرشماری مرکز ایران در سال ۱۳۹۵ بیش از ۷۳ هزارنفر در شهر بندری عسلویه زندگی می‌کنند. اما بنا بر روایتی از مقامات استانداری بوشهر و با توجه به گسترش روز افزون پروژه‌های نفتی و گازی دولت و بخش خصوصی می‌توان ساکنان عسلویه را در آستانه سال ۱۴۰۰ بالغ بر صد هزار نفر هم ارزیابی کرد.

عسلویه گنجینه انرژی ایران است. این شهر بندری نقشی غیرقابل انکار در روند توسعه اقتصادی و صنعتی کشور دارد.

جزایر و شهرهای بندری کشور ما به دلیل کم‌وسعت بودن و همچنین ارتباطات برون‌مرزی و محدودیت مرز خشکی، در مواجهه با بیماری‌های اپیدمیک آسیب‌پذیرتر هستند. در پاییز و زمستان سال قبل که کشورمان درگیر پاندمیک کرونا شد، شهرهای بندری همچون عسلویه و جزایر نیز از آسیب کرونا در امان نماندند. حضور نیروهای غیربومی و غیرایرانی نیز می‌توانست تبعات غیرقابل پیش‌بینی برای اپیدمی در این منطقه ایجاد کند.

منطقه گازی پارس جنوبی نیز به‌علت اشتغال متخصصان حوزه صنعت انرژی ترکیب جمعیتی متنوعی را در منطقه عسلویه تجمیع نموده است.

از آغاز انتشار و شیوع بیماری کرونا در استان بوشهر بارها شاهد هشدارهای کادرپزشکی این استان و مقامات ارشد دانشگاه علوم پزشکی بوده‌ایم.

در زمستان گذشته مدیر روابط عمومی پتروشیمی جم از ایمن‌سازی فضای تولید و کارکنان در آن محدوده زمانی خبر داد و در توضیح این اقدامات گفت: در راستای ایمن سازی فضای تولید و اجرای برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمیته بحران در این شرکت برای اقدام های پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا در این شرکت تشکیل شد.

احسان پوری همچنین در تشریح رویه‌های جدید برای مقابله با ویروس گفت: کنترل گیت‌های ورود و خروج،  تب سنجی در مبادی ورودی شرکت، کاهش ساعت کاری کلیه کارکنان غیر نوبت‌کار ، اجرا طرح ۱۴ روز کار – ۱۴ روز استراحت برای کارکنان اقماری از جمله‌ اقدام‌های صورت گرفته در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا در این شرکت است.

وی بیان کرد: دستور  حضور پیدا نکردن کارکنان با موطن اصلی قم و سایر شهرهای درگیر بیمار در محل کار، تخصیص مرخصی ۲ هفته‌ای به کارکنانی که از بیماری‌های با ریسک بالای ابتلا نظیر دیابت، مشکل ریوی و قلبی و همچنین بالای ۵۷ سال سن از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در راستای پیشگیری از ویروس کرونا است.
پوری همچنین گفت: حذف ترددها، نشست‌ها و کلیه فعالیت‌های غیر ضروری و تهیه و نصب دستگاه‌های ضدعفونی کننده، تعطیلی رستوران و حذف وعده‌های غذایی به غیر از صبحانه از دیگر اقدام‌هایی است که تاکنون اجرایی شده است.

وی خبر داد: گندزدایی مستمر خوابگاه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و اتوبوس‌های تردد کارکنان، تعلیق فعالیت کلیه پیمانکاران تا پایان تعطیلات نوروز، ارسال پیام‌های بهداشتی با محتوای پیشگیری و مراقبت به صورت روزانه از دیگر  اقدام‌های پیشگیرانه است که به صورت مستمر تاکنون اجرایی شده است.

به دلایلی که ذکر شد وجود اپیدمی در منطقه پارس جنوبی پرمخاطره می‌باشد، در پاییز امسال دکتر کشمیری رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا وضعیت اپیدمی را در منطقه صنعتی عسلویه تا مرز بحران قلمداد کرد به همین سبب شرکت‌ پتروشیمی جم به‌عنوان یک مجموعه توانمند صندوق سازمان بازنشستگی کشوری با بسیج امکانات و سرمایه‌های خود تلاش کرد سهم به‌ سزایی در مقابله با کرونا در این منطقه داشته باشد.

طبق ارزیابی مقامات دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمان استانداری بوشهر، شورای راهبردی پتروشیمی‌های مستقر در عسلویه بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با کرونا صرف کرده‌اند که خوشبختانه پتروشیمی جم با تکیه بر راهبرد مصون‌سازی محیط کار از هرگونه آفت‌های خاص، توجهی جدی به ایمن سازی کارکنانش و ساکنان این منطقه دارد.

همچنین شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه پارس برای کمک به دانش‌آموزان و خانواده‌های ساکن منطقه که با تعطیلی مدارس در اثر کرونا، با وقفه در پروسه آموزش مواجه بودند، با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۳۳ میلیارد ریال، اقدام به توزیع گسترده تبلت‌های دانش‌آموزی در شهرهای منطقه پارس جنوبی کرد.

در ادامه اقدامات بهداشتی و پیشگیری از انتشار ویروس، سم‌زدایی گسترده محیط‌های کاری پتروشیمی جم و همچنین محل زندگی ساکنان عسلویه از طریق اعطای امکانات بهداشتی نظیر توزیع ماسک و دستکش‌های بهداشتی در تمام محیط‌های کارگاهی این شرکت به همراه ضدعفونی گسترده از طریق شوینده‌ها و محلول‌های ضدکرونایی در محیط زندگی و کار پرسنل خویش انجام شد و به میزان موفقیت قابل ملاحظه‌ای در تقابل با کرونا رسیده است.

در همین رابطه و با امعان نظر به مشکلات معیشتی مددجویان کمیته امداد امام خمینی در منطقه ویژه اقتصادی پارس، رزمایش اهدای بسته‌های معیشتی ویژه نیز در دو مرحله انجام شد.

رزمایش در عسلویه با مشارکت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و شرکت‌های مستقر در منطقه همچون شرکت پتروشیمی جم، انجام گردید.
مرحله دوم رزمایش کمک مؤمنانه شامل تهیه و توزیع هزار و ۶۵۰ بسته معیشتی به ارزش ۸ میلیارد ریال می‌شود که این مرحله با مشارکت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، مجتمع گازی پارس جنوبی، شرکت‌های پتروشیمی پارس، جم، پلیمر پادجم، آریاساسول و شوراهای شهر و روستای شهرستان عسلویه برگزار شد.
بسته‌های معیشتی اهدایی کمیته امداد شهرستان عسلویه شامل برنج، روغن، ماکارونی، انواع حبوبات، رب و خرما بوده که در میان مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان عسلویه توزیع گردید.

پیش‌تر و در مرحله نخست رزمایش کمک مؤمنانه هزار و ۳۰۰ بسته معیشتی در میان مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان عسلویه توزیع شده است

حس مسئولیت پذیری اجتماعی توام با توجه به سلامت سرمایه‌های انسانی شرکت پتروشیمی جم در یکسال گذشته باعث توفیق مدیریت این مجموعه صنعتی در تقابل با کرونا گردیده است.

به گونه‌ای که کارکنان این شرکت، مقامات محلی و اهالی منطقه به این باور رسیده‌اند که با همیاری و حمایت این شرکت در مبارزه یکساله با اپیدمی خطرناک می‌توانند زمینه پاکسازی و ایمن‌سازی منطقه و پرسنل را فراهم آورند.
طبق اظهارات امیدآفرین دکتر میرزاکوچکی پزشک اداره بهداشت نفت عسلویه، میزان تلفات کرونا در این منطقه صنعتی نسبت به سایر نقاط کشور به مراتب کمتر است.
این وضعیت مناسب بهداشت درمان در عسلویه محصول مشارکت جمعی کادر درمان، موسسات و شرکت‌های بزرگ صنعتی و اهتمام مردم منطقه است که چنین وضعیتی را منحصرا در این نقطه از کشور شاهد هستیم.انتهام پیام/م.ج


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ