- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

افزایش سهم شرکتهای ایرانی در ساخت و توسعه طرحهای پارس جنوبی

سهم شرکتهای ایرانی در توسعه میدان مشترک پارس جنوبی از ۳۰ درصد در آغاز طرحهای توسعه این میدان به بیش از ۶۵ درصد افزایش یافته است .

به گزارش عسلویه نیوز و به نقل از رییس روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس هم اکنون شرکتهای ایرانی از دانش و امکانات کافی برای اجرای پروژه های بزرگ پارس جنوبی برخوردارهستند، گفت: با کم کردن میزان مشارکت پذیری شرکتهای خارجی در عسلویه، سهم حضور سازندگان و پیمانکاران ایرانی از ۳۰ درصد در آغازتوسعه این میدان به بیش از ۶۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، حسین نصرت زاده افزود: شرکتهای ایرانی طی سالهای گذشته سهم قابل توجهی از ساخت  و تامین تجهیزات پروژه های گازی پارس جنوبی را بر عهده داشته اند که درجهت حمایت از صنعتگران فعال داخلی  برای تامین و بومی سازی کالاهای مورد نیاز طرحها،  فراتر خواهد رفت.

وی عنوان کرد: مدیریت، مهندسی و اجرای ابر پروژه های پارس جنوبی بسیار پیچیده است و تعداد پیمانکاران عمومی که قادر به اجرای این پروژه ها باشند، بسیار محدود است و این در شرایطی است که شرکت های ایرانی پس از مشارکت چندین ساله در کنسرسیوم های بین المللی، برای اجرای چنین پروژه هایی به توانمندی های ویژه ای دست یافته اند.

به گفته وی ، اکنون با توجه به گستردگی بازار عرضه کالا و نیز عدم توجیه اقتصادی راه اندازی برخی از خطوط  تولید، تنها بخشی از قطعات و تکنولوژی های خاص از طریق خریدهای محدود خارج از کشورتامین می شود .

نصرت زاده همچنین در خصوص حضور شرکتهای خارجی در مناقصات توسعه فازهای پارس جنوبی با اشاره به سهم ۸ درصدی پارس جنوبی از مجموع ذخایر گازی جهان و اینکه مشارکت و فعالیت در توسعه این میدان، رتبه اعتباری ویژه ای برای شرکتهای فعال خارجی در حوزه نفت و گاز خواهد بود، افزود: ایران اکنون علیرغم حمایت از شرکتهای داخلی، هیچ یک از پیمانکاران خارجی را از حضور در پروژه های پارس جنوبی محروم نخواهد کرد.

رییس روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس درباره کیفیت فعالیت شرکتهای ایرانی در فازهای جدید پارس جنوبی نیز گفت: طرح توسعه ۸ فاز پارس جنوبی با پیشرفت بیش از ۷۰ درصدی  خاکریزی و خاکبرداری و نیز انجام مراحل مهندسی پایه و تفصیلی، مطابق برنامه پیش می رود .