مصوبات کارگروه ساماندهی انبار رو باز گوگرد از سال ٩۶ تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است
تاريخ ارسال خبر : 5 ژانویه 2021 | ساعت 23:09 | کد خبر: 36728 | sv1,123 | چاپ این مطلب

🚨 رئیس محیط زیست عسلویه:مصوبات کارگروه ساماندهی انبار رو باز گوگرد حاشیه اتوبان از سال ٩۶ تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است در این کارگروه مصوب شده است /شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی بعنوان متولی انبارهای روباز گوگرد در حاشیه اتوبان مکلف به ساماندهی و مدیریت انبار روباز و همچنین مسقف‌ سازی کامیون‌های حمل گردیده است که علی‌رغم تعیین پیمانکار جهت دیوارکشی تاکنون عملیات اجرایی آغاز ننموده است/مقرر گردیده است سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بعنوان متولی و راهبر انبارهای مکانیزه واقع در اسکله بندری پارس نسبت به راه‌اندازی یکی از سوله‌های نیمه‌کاره اقدام نماید که تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است و متأسفانه تشریفات اداری جهت آغاز کار زمان زیادی را هدر می‌دهد

➖مصطفی مؤذنی رئیس محیط زیست شهرستان عسلویه در گفتگو با عسلویه نیوز:

🔹جهت رفع مشکلات مرتبط با انبارش گوگرد و انتشار دی‌اکسید گوگرد کار
گروهی به همت HSE سازمان منطقه ویژه با حضور شرکت‌های مرتبط تشکیل گردیده است که از سال ۹۶ تاکنون ۹ جلسه در این ارتباط منعقد گردیده است و پس از شکایت اداره حفاظت محیط‌
زیست این کارگروه جهت تسریع در دستیابی به نتیجه‌ی عملی و رضایت بخش جلسات ماهانه تشکیل و پیگیری می‌گردد.

🔹️ در این کارگروه شرکت نفت و گاز پارس جنوبی بعنوان سازنده پالایشگاه ها، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی بعنوان بهره‌بردار پالایشگاه ها، امور بین الملل شرکت ملی گاز بعنوان متولی صادرات و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بعنوان متولی و راهبر انبارهای مکانیزه حضور دارند.

🔹️ باتوجه به اینکه از تولید تا صادرات گوگرد زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته است و هرگونه اشکال در فرایند‌های این زنجیره بر عملکرد دیگری اثر می‌گذارد بنابراین جهت دستیابی به نتایج مطلوب لازم است که اشکالات همه فرایندها مرتفع گردد.

🔹️ در این جلسات موارد زیر مقرر گردیده است که نتایج حاصله به شرح زیر می‌باشد:

🔹️۱-مقرر گردیده است سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بعنوان متولی و راهبر انبارهای مکانیزه واقع در اسکله بندری پارس نسبت به راه‌اندازی یکی از سوله‌های نیمه‌کاره اقدام نماید که تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است و متأسفانه تشریفات اداری جهت آغاز کار زمان زیادی را هدر می‌دهد. در صورت تکمیل و راه‌اندازی این سوله مقادیر قابل توجهی از حجم گوگرد انباشته شده در انبار روباز کاسته خواهد شد. انتظار می‌رود سازمان منطقه ویژه فارغ از تشریفات اداری گام‌های مؤثری جهت رفع مشکل انبارش گوگرد بردارد.

🔹️۲-مقرر گردیده است انبارهای مکانیزه گوگرد پارس ۲ (واقع در شهرستان کنگان) توسط شرکت نفت و گاز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و در صورت تحقق این هدف حجم گوگرد استحصالی در پالایشگاه‌های کنگان از انبار روباز گوگرد کاسته خواهد شد و همچنین ریخت و پاش در مسیر کنگان – عسلویه به صفر خواهد رسید.
پیشرفت پروژه انبارهای مکانیزه بنا به اعلام شرکت نفت و گاز پارس در کنگان مطلوب بوده و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

🔹️۳-شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی بعنوان متولی انبارهای روباز گوگرد در حاشیه اتوبان مکلف به ساماندهی و مدیریت انبار روباز و همچنین مسقف‌سازی کامیون‌های حمل گردیده است که علی‌رغم تعیین پیمانکار جهت دیوارکشی تاکنون عملیات اجرایی آغاز ننموده است. همچنین مسقف‌سازی کامیون‌های حمل گوگرد که یکی از عوامل ریخت و پاش گوگرد در مسیرها بوده است در عین حالی که چندین طرح جهت مسقف‌سازی کامیون‌ها اجرا نموده است اما همگی با شکست مواجه شده و کماکان برنامه مسقف‌سازی در دستور کار دارد اما زمانبندی ارائه شده طولانی و مورد تأیید اداره حفاظت محیط‌زیست نمی‌باشد.

🔹️همچنین اقدامات اجرایی جهت جلوگیری از ریخت و پاش حین بارگیری کامیون‌ها در انبار روباز به مقصد اسکله صادرات ناکافی بوده و ضرورت دارد بازنگری گردد.
۴-یکی از مهمترین عواملی که موجب شده است انبار روباز گوگرد همچنان فعال باقی بماند نوع گوگرد تولیدی در پالایشگاه‌ها‌ست. پالایشگاه‌های تولید
کننده گوگرد گرانول، محصول را مستقیماً به انبار مکانیزه حمل می‌کنند اما پالایشگاه‌هایی که گوگرد غیرگرانوله تولید می‌نمایند می‌بایست ابتدا محصول را به انبار روباز حمل کرده و پس از رسیدن به حد ظرفیت کشتی به اسکله حمل و صادر گردد.

🔹️تاکنون در خصوص تغییر نوع گوگرد پالایشگاه‌ها تصمیم قطعی اتخاذ نگردیده است همچنین رنگ گوگرد گرانوله یکی از پالایشگاه‌ها نیز باعث شده است که امکان انبارش متمرکز با گوگردهای گرانوله در انبار مکانیزه میسر نشود.
در صورت حل مشکل نوع گوگرد تولیدی و تبدیل به گرانوله و رفع رنگ نامناسب گوگرد یکی از پالایشگاه‌ها می‌توان به برچیده شدن کامل انبار روباز گوگرد امیدوار شد.

🔹️ لازم به ذکر است تجهیزات رفع مشکل رنگ نامناسب پالایشگاه‌ها مذکور خریداری شده است اما عملیات نصب و راه‌اندازی به تعمیرات اساسی بعدی موکول گردیده است.

🔹️ امیدواریم که مسئولان شرکت های نفت و گاز پارس، مجتمع گاز و سازمان منطقه ویژه جهت رفع مشکلات محیط‌زیستی شهرستان عسلویه گام‌های جدی برداشته و معضل چندساله گوگرد که رفع آن از آرزوها و مطالبات به حق مردم می‌باشد مرتفع نمایند./عسلویه نیوز
➖ عسلویه نیوز:
t.me/assaluyehnews
🌐 به واتساب عسلویه نیوز بپیوندید


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ