- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

نهاوندیان: اجرای برجام تلاش رژیم صهیونیستی و دشمنان را خنثی کرد

تهران- ایرنا- ‘محمد نهاوندیان’رییس دفتررییس جمهوری و سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت : اجرای برجام و رفع تحریم های ظالمانه، تلاش های ۱۲ ساله رژیم صهیونیستی و دیگر دشمنان را خنثی کرد.

به گزارش ایرنا، نهاوندیان شامگاه شنبه در برنامه نگاه یک که از شبکه اول سیما پخش شد به موضوعات مربوط به آغاز اجرای برجام اشاره کرد و افزود: این توافق تلاش ۱۲ ساله رژیم صهیونیستی و دشمنان در راستای پرهزینه نشان دادن همکاری با ایران را خنثی کرد. 

رییس دفتر رییس جمهوری افزود : مقدمات اجرای برجام مبنی بر تهیه راهنمای تجاری یا راهنمای رفع تحریم ها به سرانجام رسید و خوشبختانه درمذاکرات کارشناسی هفته گذشته این امر محقق شد.

نهاوندیان یادآور شد: تعهدات ایران نیز شکل اجرایی به خود گرفت و این آمادگی وجود داشت که پس از اجرای گزارش آژانس، شاهد آغاز اجرای برجام باشیم. 

وی اضافه کرد: به بحث درباره وا‍ژه ها و زمان بر شدن مذاکرات عادت داریم. طرف مقابل ایران جلساتی را بین خود برگزار کردند که این موضوع قدری طولانی شد.

نهاوندیان توضیح داد:مراحل دشواری را پشت سر گذاشتیم . طرف مقابل به دنبال برچیدن برنامه هسته ای ایران بود و نمی خواست صنعت هسته ای ایران به رسمیت شناخته شود و برای حفظ صنعت هسته ای کشورمان تلاش های بسیاری شد. 

وی گفت : طرف مقابل از نقطه بی اعتمادی به تعامل دو سویه رسید و راه جدیدی طی این مهم با صبر محقق شد. 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: حفظ صنعت هسته ای صلح آمیز در کشور و رفع تحریم های ظالمانه اقتصادی از دستاوردهای مهم توافق هسته ای با ۱+۵ است. امیدوارم پس از نهایی شدن برجام فضای جدیدی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

نهاوندیان ادامه داد: حفظ صنعت هسته ای صلح آمیز در کنار رفع تحریم های ظالمانه بار بزرگی را از دوش مردم ایران برداشت و موانع موجود در راه رشد و توسعه اقتصادی کشور را بر طرف کرد. 

وی اظهار امیدواری کرد با برداشته شدن این موارد، با سرعت مضاعفی برخی از کاستی های گذشته را جبران کنیم. 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به درخواست برای تدوین راهنمای رفع تحریم برای رفع هر گونه ابهام و ایجاد شفافیت عنوان کرد: این راهنما مواردی که در برجام آمده است توضیح می دهد به گونه ای که برای یک مدیر اقتصادی و تجاری قابل استفاده باشد. 

نهاوندیان با اشاره به فعالیت تیم اقتصادی در این باره یادآور شد: به شفافیت مورد نیاز دست پیدا کردیم و حتی برخی از مواردی که تکلیف آن ها در برجام به روشنی مشخص نشده بود در این راهنما به صورت روشن مشخص شد. 

وی با اشاره به لزوم اجرای برجام از سوی هردولتی افزود: توافقی که حاصل شده علاوه بر اینکه به امضای هفت کشور، به امضای شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده و این به این معناست که برجام یک توافق بین آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران نیست بلکه تبدیل به قطعنامه شورای امنیت شده که الزام آور است. 

نهاوندیان با بیان اینکه تحریم در حوزه بانکی و در حوزه نفت بیشترین اثر و ضرر را بر اقتصاد ایران داشت، گفت : در راهنمای تجاری آمریکا به طور صریح عنوان شده که هر موسسه مالی خارجی می تواند با ایران همه گونه فعالیت بانکی داشته باشد به شرط این که اولا با اشخاصی که در لیست تحریم هستند کار نکند، دوما شعبه آمریکایی بانک اروپایی یا ژاپنی درگیر معامله و قرارداد نباشد و سوم این که چرخش مالی از خاک آمریکا نگذرد. 

وی تصریح کرد: در ماه های اخیر شاهد حضور هیات های اقتصادی کشورهای مختلف بودیم که این مهم نشان از اشتیاق برای آشنایی و تماس با ایران دارد. 

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به گزارش های منتشر شده درباره بازارهای اقتصادی کشورمان گفت: موسسات مختلف در بررسی هایشان، ایران را به عنوان یکی از جذاب ترین بازارها برای سرمایه گذاری به سبب موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی و سرمایه انسانی معرفی کردند و سازمان های رسمی بین المللی همچون صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز برای سال ۹۵ رشد اقتصادی بالای ۵ درصد را برای ایران پیش بینی کردند که همه ارزیابی ها نشان می دهد توان اقتصادی ایران برای یک جهش مثبت آماده است.