- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

استعفای رئیس کل بانک مرکزی کویت در اعتراض به بی انضباطی مالی دولت

رئیس بانک مرکزی کویت در اعتراض به افزایش هزینه های جاری در بودجه، استعفا کرد.

به نقل خبرگزاری ها، “سالم عبدالعزیز آل صباح” از اعضای خانواده حاکم در کویت، پس از ربع قرن حضور در راس بانک مرکزی این کشور در اعتراض به بی انظباطی اقتصادی دولت در رشد سریع هزینه های جاری از سمت خود استعفا کرد.

وی به شدت به اقدام اخیر دولت کویت در افزایش حقوق کارکنان دولت، معترض بود.

رئیس مستعفی بانک مرکزی کویت گفت که دولت کشورش در اجرای اصلاحات اقتصادی، ناکام بود و همین موضوع باعث اختلالات خطرناکی می شود به ویژه اگر منحنی افزایش قیمت جهان نفت تغییر کند.

هم اکنون درآمدهای فروش نفت، ۸۵ درصد از درآمدهای کشور کویت را تشکیل می دهد. کویت هم اکنون روزانه دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید می کند.

سالم عبدالعزیز ۶۰ ساله گفته بود: چالش ها در مقابل اقتصاد داخلی کویت در سایه افزایش بسیار زیاد هزینه ها باعث می شود بانک مرکزی کویت نتواند به مسئولیت های خود به خوبی عمل کند.

کویت در سال گذشته میلادی با اعتصاب های زنجیره ای کارکنان بخش های مختلف دولتی روبه رو شد. اعتصاب کنندگان خواهان بهبود وضعیت مالی خود شده بودند.

از جمله این حوادث می توان به اعتصاب کارکنان شرکت هواپیمایی کویت اشاره کرد که با تعهد دولت به افزایش ۳۰ درصدی حقوق آنها، به پایان رسید.

پیش از این شماری از شخصیت های اقتصادی کویت از جمله رئیس وقت بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، به صورت علنی از دولت خواسته بودند هزینه ها را بودجه سالانه کاهش دهد.

رئیس مستعفی بانک مرکزی کویت پیش از این نتایج بررسی را منتشر کرده بود و نسبت به خطرات ادامه افزایش هزینه ها و بودجه سالانه به ویژه در بخش های پرداخت حقوق هشدار داده بود.

در این گزارش آمده بود که بودجه کویت در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۰۰، چهار برابر شده است.
بودجه کویت در سال ۲۰۰۰ میلادی  چهار میلیارد دینار بود اما این رقم در بودجه سال ۲۰۱۱ به رقم ۱۶ میلیارد (۵۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار) دینار کویت رسید.

رئیس وقت بانک مرکزی کویت درماه اکتبر گذشته به رویترز گفته بود کشورش نیازمند اصلاحات گسترده در بودجه، بازار کار و تقویت بخش خصوصی است تا شرایط بهتری برای رشد اقتصادی به وجود بیاید.