- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

نهمین دکل حفاری در پارس جنوبی مستقر شد

با آغاز به کار دومین دکل حفاری در فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی ، تعداد دکل های حفاری در این میدان مشترک به ۹ دکل رسید.

به گزارش عسلویه نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، همزمان با حفاری ۱۱ حلقه چاه در فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، عملیات حفاری در دومین موقعیت این طرح ، با هدف حفاری ۱۱ حلقه چاه دیگر توسط پیمانکاران ایرانی آغاز شد.

این عملیات توسط دکل DD2 پیمانکار ایرانی طرف قرارداد شرکت نفت و گاز پارس برای حفاری در سکوی SPD23 آغاز شده است.

مراحل حفاری فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با بیش از ۳۷ درصد پیشرفت همراه است، به طوری که در مرحله نخست عملیات ، تاکنون ۱۶ هزار مترحفاری انجام شده است.

دکل جدید وارد شده به موقعیت حفاری از نوع بسیارپیشرفته است ، به نحوی که براساس برنامه ریزی های انجام شده، پیش بینی می شود اولین چاه فازهای ۱۷ و ۱۸ در آبان ماه سال آینده آماده تولید و در مداربهره برداری قرار گیرد.

مطابق گزارش های جدید امور برنامه ریزی و کنترل پروژه شرکت نفت و گاز پارس، پیشرفت فیزیکی این دو فاز در دست ساخت پارس جنوبی به ۱۹/۵۷ درصد رسیده است.

براساس این گزارش، بخش خطوط لوله این فازها که مشتمل بر انجام عملیات مهندسی و خرید لوله ها است به حدود ۷۰ درصد پیشرفت رسیده و بخش تاسیسات خشکی این طرح بزرگ گازی نیز از پیشرفت ۵۸ درصدی برخوردار است.

وزارت نفت، تولید زود هنگام دو پروژه در دست ساخت فازهای ۱۵ و ۱۶ و نیز ۱۷ و ۱۸ را در اولویت مراحل توسعه میدان مشترک پارس جنوبی قرار داده است.

گزارش پیشرفت مراحل مختلف اجرای عملیات توسط پیمانکاران ایرانی نشان می دهد که با راه اندازی بخش خشکی و دریایی فازهای ۱۷ و ۱۸ در سال آینده، تولید اولیه و بهره برداری از این پروژه ملی آغاز خواهد شد.

فازهای ۱۷ و۱۸ در نزدیکترین نقطه مرز دریایی ایران با کشور قطر در میدان مشترک پارس جنوبی قرار گرفته است؛ به همین جهت شرکت نفت و گاز پارس، سرعت در عملیات بهره برداری از این فازها را در دستور کارنخست توسعه این میدان تعریف کرده است.

مراحل خرید وتامین کالای این فازها نیز با ورود دو کشتی حامل تجهیزات اساسی طی دو روز گذشته به بندر عسلویه از پیشرفت مطلوبی برخوردار است.

همچنین به دنبال انجام موفقیت آمیز طراحی و ساخت سکو های اصلی فازهای ۱۷ و ۱۸، مراحل طراحی سکوهای اقماری نیز در شرف اتمام بوده و قرادادهای ساخت سایر تجهیزات مورد نیاز این بخش ها نیز در هفته جاری میان شرکت نفت وگاز پارس و یک کمپانی سازنده مطرح خارجی کلید خورد.

طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده ، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد همراه با استحصال سالانه یک میلیون تن گاز اتان و یک میلیون و ۵۰ هزار تن ال.پی.جی از سال ۱۳۸۶ در بندر عسلویه آغاز شده است .