- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

فرصت ۳۰ میلیارد دلاری تأمین کالا و تجهیزات در پارس جنوبی

سهم داخل سازی ساخت و توسعه پروژه های گازی پارس جنوبی با گذر از مرز ۵۱ درصدی قانون استفاده از توان داخلی، به حدود ۷۰ درصد رسید.

رئیس روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس ضمن بیان این مطلب با اشاره به اینکه شرکتهای سازنده ایرانی پیشرفت های قابل ملاحظه ای در تولید کالاهای مختلف مورد نیاز طرح ها داشته اند، گفت: اکنون بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز پروژه های گازی جدید از سوی سازندگان داخلی تأمین می شود.

به گزارش عسلویه نیوز؛ محمد نورمحمد با اشاره به تولید وسیع تجهیزات صنعت برق، دستگاههای ضد انفجار، پمپ ها و شیرآلات پالایشگاهی و لوله های گاز در کشور افزود: در حال حاضر تمام کالاهای مورد نیاز پروژه ها به جزء اقلام محدودی که تولید آن در کشور اقتصادی نیست ، از شبکه داخلی سازندگان کشورمان خریداری می شود.

وی عنوان کرد: شرکت نفت و گاز پارس با تعیین ضوابط جدید، خرید کالاهای نمونه خارجی پروژه ها را از سازندگان داخلی تا آنجا که استاندارد بوده و در راستای زمانبندی اجرای طرحها تأمین شود به تمام پیمانکاران اصلی و مجریان پروژه ها ابلاغ کرده است؛ به طوری که از این پس، خرید خارجی این گروه از کالاهای داخلی سازی شده ، ممنوع شده است.

نورمحمد افزود: اکنون سهم مشارکت در ساخت شرکتهای داخلی و خارجی به نسبت ۵ سال گذشته تغییر قابل توجهی کرده و شرکتهای ایرانی به سهم قابل توجهی دست یافته اند.

وی تصریح کرد: پروژه های در دست ساخت فازهای ۱۵و۱۶ و ۱۷و۱۸ پارس جنوبی نمونه توسعه یافته ای از تأمین کالا و تجهیزات طرحها از سوی سازندگان داخلی است .

شرکت نفت و گاز پارس در سال جاری با برگزاری نخستین نمایشگاه افزایش توانمندیهای شرکتهای داخلی در طرحهای پارس جنوبی، با شناخت منابع جدید ساخت و تولید کالا، شرکتهای جدیدی به لیست تأمین کنندگان کالای صنعت نفت افزود.

نورمحمد درباره شرایط ورود شرکتهای سازنده به لیست طرف های خرید، توان مهندسی و تولید شرکتها گفت: دارا بودن شناسه ملی، گواهینامه های ایزو و سوابق مثبت مالی را از جمله پارامترهای ارزیابی شرکتها به منظور تأمین کالاهای استاندارد مورد نیاز پارس جنوبی است.

وی با بیان اینکه در ساخت و توسعه هر پروژه پارس جنوبی بیش از ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود، افزود: شرکتها و سازندگان فعال ایرانی می توانند با تنظیم فرم های ارائه شده در شرکت نفت و گاز پارس، برای حضور در فهرست عرضه کنندگان کالا به پروژه های پارس جنوبی ، مشارکت کنند.

رییس روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس اظهار داشت: براساس پیش بینی ها، در برنامه پنجم توسعه کشور، رقمی فراتر از ۴۰ میلیارد دلار در توسعه پارس جنوبی سرمایه گذاری خواهد شد که مطابق برنامه ها حدود ۳۰ میلیارد دلار از سهم مشارکت در تامین کالاها و تجهیزات این میدان بزرگ مشترک گازی به سازندگان و شرکتهای ایرانی تعلق خواهد گرفت.