- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

مرگ ۲ هزار نفر در هفته بر اثر کشیدن سیگار


مسئول آموزش شبکه بهداشت کنگان گفت: هر هفته بیش از ۲ هزار مرگ به علت سیگار کشیدن در ایران اتفاق می‌افتد.


به گزارش خبرگزاری فارس از کنگان پرهام طالبیان در کارگاه آموزشی سلامت مردان در کنگان اظهار داشت: امید به زندگی در مردان نسبت به زنان در ایران کمتر است و بیماری‌های چربی خون، دیابت و فشار خون نیز در مردان بیشتر است چرا که مردان نسبت به سلامت خود کمتر توجه و حساسیت به خرج می‌دهند و بیشتر در بیرون از خانه به امرار معاش می‌پردازند.

وی به بیماری قند اشاره کرد و افزود: این بیماری به قاتل خاموش معروف است که با رژیم غذایی نامناسب در افراد پدید می‌آید و برای جلوگیری از آن نیز باید رژیم غذایی مناسب و ورزش را در دستور کار قرار داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به بیماری‌های چربی‌خون و فشار خون خاطرنشان کرد: از علل فشار خون در افراد، تغذیه نامناسب همراه با چربی زیاد و فعالیت بدنی و ورزش کم در طول روز می‌باشد و از دلایل چربی‌خون، پرخوری و غذای چربی‌دار است.

طالبیان به مردان توصیه کرد ورزش و به ویژه پیاده‌روی را حداقل نیم ساعت در برنامه روزانه خود بگنجانند.

این مقام مسئول اضافه کرد: دومین عامل مرگ و میر در ایران سرطان‌ها هستند و به دو نوع خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند.

طالبیان خاطرنشان کرد: سیگار کشیدن در مردان بسیار زیاد است به طوری که روزانه ۱۵ درصد مردم ایران سیگار می‌کشند که این خود جزو فرهنگ کشورهای در حال توسعه است.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار موجود هر هفته بیش از ۲۰۰۰ مرگ به علت سیگار کشیدن در ایران اتفاق می‌افتد و هر هفته بیش از سه میلیارد ریال برای مصرف سیگار هزینه می‌شود و خیلی از ناتوانی‌های جنسی در آقایان نیز مربوط به همین ماده افیونی است.