- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

سقوط رژیم عربستان حتمی است

یک نویسنده عرب با اشاره به اعتراض‌های مردمی در عربستان نوشت: هیچ گریزی جز فروپاشی و سقوط حکومت عربستان نیست؛اگر بسیاری فکر کنند که این کار امروز بعید به نظر می‌رسد. این امر نزدیکتر از آن چیزی است که همگان فکر می‌کنند.

“معتز فیصل ” نویسنده و تحلیلگر مسائل جهان عرب در مقاله‌ای با عنوان “عربستان و ممنوعیت تظاهرات ” به بررسی دستور ممنوعیت برگزاری تظاهرات در عربستان سعودی و فتوای وهابی‌های سعودی در این زمینه پرداخته و نوشت: وزارت کشور عربستان بیانیه‌ای در ممنوعیت برگزاری تظاهرات صادر و تاکید کرد که هرکس از این دستور تخطی کند، به شدیدترین وجه از سوی نیروهای امنیتی مجازات خواهد شد و مدعی شد که برگزاری تظاهرات برخلاف شریعت اسلامی است و نظم عمومی را برهم می‌زند و به حقوق دیگران تعدی می‌کند و در این راه، همانند موارد مشابه گذشته به فتوای مفتی‌های وهابی طرفدار خود استناد کرد.

* تظاهرات در عربستان آزاد نبوده که حالا ممنوع شده باشد

وی افزود: نکته جالب توجه این است که این بیانیه وزارت کشور درحالی اکنون صادر می‌شود که گویی در گذشته برگزاری تظاهرات مجاز بوده که حالا آن را ممنوع کرده‌اند و این بیانیه چه چیزی می‌خواهد به ما بگوید؛ درحالی که تظاهرات و هرگونه اظهار‌نظر مخالف اساسا از دوره حکمرانی عبدالعزیز تاکنون در عربستان ممنوع بوده است؟

این نویسنده گفت: حال اگر تظاهرات را هم به دلایلی ممنوع کرده اند آیا در عربستان سعودی شیوه‌های دیگری برای اظهار نظر اساسا وجود دارد؟ مثلا دکتر “خالد الماجد ” از اساتید فقه دانشکده شریعت عربستان مقاله‌ای با این عنوان نوشت که “حال اگر سعودی‌ها بگویند ملت خواهان تغییر نظام است، چه می‌شود ” و عاقبت او زندان شد؛ درحالی که حتی در یک تظاهرات شرکت نکرده بود بلکه فقط دیدگاه خود را نوشت. بنابراین چرا به زندان افتاد؟
* سیستم رژیم عربستان، قرون وسطایی است

معتز فیصل سپس به وضع اسفبار اجتماعی، سیاسی و شکاف گسترده طبقاتی در عربستان پرداخت و گفت: کسی نمی‌تواند درباره زندانیان اندیشه و بیان چیزی بنویسد. ظلم اجتماعی، سیاسی و طبقاتی در عربستان بی سابقه است؛ ظلمی که ما را به یاد نظام ارباب و رعیتی قرون وسطی می‌اندازد و کسی اجازه ندارد که بداند، پول‌های نفت کجا می‌رود و کسی بودجه واقعی آل سعود را نمی‌داند و فساد رایج در دستگاه حاکمه را خداوند در جریان سیل‌های جده نمایان ساخت که هرسال به محض باریدن باران تکرار می‌شود زیرا مشکل در سیستم فاضلاب نیست بلکه در کسانی است که سیستم حکومتی را اداره می‌کنند.
وی افزود: شخصیت‌های تحول‌خواه که بعد از حوادث سپتامبر به “عبدالله بن عبدالعزیز ” شاه سعودی طومار نوشتند، به زندان افتاده‌اند و حتی بعد از تعهد سپردن در تغییر شیوه انتقاد خود از دستگاه حاکمه آزاد نشده‌اند و آنها حتی امروز پشیمان هستند که چرا از زندان بیرون آمدند زیرا اگر می‌ماندند، می‌توانستند افکار عمومی را ۲۰ سال پیش به حرکت درآورند.

* وعده مالی ۳۳میلیادری شاه سعودی، بزرگترین رشوه تاریخ
این تحلیلگر عرب سپس به وعده کمک ۳۳ میلیارد دلاری شاه سعودی به مردم اشاره کرد و گفت: رژیم سعودی تلاش کرد که ۳۳ میلیارد دلار به مردم رشوه بدهد که بزرگترین رشوه شناخته شده تاریخ به شمار می‌رود و این پول بسیار ناچیزی برای ملت بزرگوار و اصلیی است که هرگز نمی‌توان او را با پول خرید و حال این سوال مطرح است که این پول از کجا آماده است؟ از کدام بودجه است؟ اگر این مبلغ اضافه درآمد دولت بوده چرا قبل از انقلاب‌های تونس، مصر و لیبی بین مردم تقسیم نشده است؟ چرا به این شیوه ابتدایی تقسیم می‌شود و سرنوشت کسانی که بدست آنها نرسد، چیست؟ آیا همه این آمارها اصلا واقعی است؟ چقدر از این مبلغ عملا به دست مردم خواهد رسید؟

وی افزود: صدها سوال از این دست وجود دارد و تا زمانی که مسئله اصلی یعنی شفافیت و بازخواست تا بالاترین سطوح از شاه گرفته تا شاهزادگان و آل سعود وجود نداشته باشد، اصلا طرح اینگونه سوالات راه به جایی نخواهد برد. این شفافیت و بازخواست کی و چگونه خواهد بود؛ درحالی که هرکس درباره آن سخن می‌گوید، به زندان می‌افتد؟

* آل سعود براساس تئوری‌های اموی و عباسی حکومت می‌کند
معتز فیصل گفت: این رشوه شاه سعودی نشان می‌دهد که رژیم عربستان همچنان در قرن ۲۱ زندگی می‌کند و بر ما با تئوری‌های سیاسی دوران اموی و عباسی و حتی ماقبل اسلام حکومت می‌کند. تئوری‌هایی که عبدالعزیز موسس سعودی اجرا کرد و نوادگان او فکر می‌کنند که همچنان تا این لحظه درست است. طبقه سیاسی حاکم در گذشته بر چهار محور شناخته شده تمرکز داشت که شامل قدرت نظامی، پول برای خرید قبائل مخالف، ازدواج و ایجاد پیوندهای خویشاوندی با قبایل دشمن و در نهایت، تکیه به قدرتهای خارجی بود و با این اوصاف، آیا در سیاست امروز عربستان سعودی چیزی تغییر کرده است؟

* رژیم عربستان آماده قربانی کردن مردم برای بقای خود است

وی گفت: رژیم سعودی عزم خود را برای رکود و عدم تغییر جزم کرده است و آماده است که ملت را برای باقی ماندن خود قربانی کند و سیاست خارجی آن درقبال انقلاب‌های کنونی جهان عرب ناامید کننده و سخیف بوده است چرا که رژیم عربستان، تنها رژیمی است که از دیکتاتورهای فراری‌ استقبال و از جنایتکاران سارق در تونس و مصر تا روز آخر حمایت کرد و حتی تنها رژیمی است که همچنان به احتمال بازگشت آنها و کمک به آنها برای این کار اعتقاد راسخ دارد و درباره “معمر قذافی ” جنایتکار لیبی هم همچنان خواهان آشتی ملت با این جنایتکار؛ بعد از این همه خونریزی است.

* عربستان منتظر یک جرقه است
این نویسنده در پایان نوشت: رژیم سعودی نمی‌خواهد از بحرین، عمان و یمن و از کل تاریخ درس عبرت بگیرد لذا هیچ گریزی جز فروپاشی و سقوط آن نیست؛ حتی اگر بسیاری فکر کنند که این کار امروز بعید به نظر می‌رسد. این امر نزدیکتر از آن چیزی است که همگان فکر می‌کنند و وضعیت نظیر سایر کشورهای عربی منتظر یک جرقه است و حکام عرب به امکان خاموش کردن و جلوگیری از آن قبل از آغازش دل بسته‌اند درحالی که آنها در توهم به سرمی برند زیرا چه کسی می‌تواند همه گاری‌های سبزی فروشی را در کشورش کنترل کند؟ چه کسی می‌تواند همه صفحه‌های اینترنت را زیرنظر بگیرد؟ چه کسی می‌تواند اندیشه همه جوانان عرب را کنترل کند؟ چه کسی می‌تواند نسیم حاوی اخبار از سراسر جهان را محبوس کند و قبل از همه اینها، چه کسی می‌تواند بین خداوند متعال و ندای مظلوم مانع ایجاد کند؟