- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

عربستان : راضی به تحریم نفتی ایران نیستیم ولی کمبود بازار را جبران می کنیم

یک مقام سعودی در گفتگو با روزنامه محافظه کار آمریکایی وال استریت ژورنال گفت کشورش راضی به تحریم نفتی ایران نیست اما در صورت وجود هر نوع شکاف در عرضه و تقاضای بازار جهانی ، کمبود نفت بازار را تامین می کند.

به گزارش عصر ایران [1] وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان ” عربستان سعودی با اکراه نفت ایران را جایگزین می کند ” نوشت : عربستان سعودی به عنوان بزرگ ترین تامین کننده نفت جهان ، آماده است تا در صورت اعمال تحریم نفتی جایگزین ایران شود.

یک مقام سعودی به این روزنامه آمریکایی می گوید : ” ما نمی خواهیم جایگزین نفت ایران شویم و ما هرگز نگفتیم قصد چنین کاری را داریم . ما تنها در صورت نیاز بازار جهانی نفت تلاش خواهیم کرد تا هر گونه کمبود عرضه را جبران کنیم .”

این مقام سعودی می افزاید : ” هیچ کس از وضعیت فعلی تحریم ایران خشنود نیست . نه آمریکا ، نه اروپا و نه کشورهای آسیایی از این وضعیت راضی نیستند .”

وی می افزاید : ” پادشاهی سعودی تقاضای بیشتر خریداران خود را پاسخ خواهد داد اما عربستان نمی خواهد درگیر مسایل سیاسی حاشیه ای در موضوع تحریم های ایران شود.”

وال استریت ژورنال می نویسد : علی النعیمی وزیر نفت عربستان پیشتر گفته بود که کشورش قصد جایگزینی نفت ایران را ندارد اما اگر در اثر تحریم های ایران بازار با کمبود عرضه مواجه شود عربستان قادر است تا ۲ میلیون بشکه نفت اضافی تولید کند.

این روزنامه آمریکایی می افزاید : اظهارات این مقام سعودی در آستانه نشست هفته جاری در کویت بیان می شود که وزیر نفت ایران نیز در این اجلاس شرکت خواهد کرد . این نشست از سوی انجمن بین المللی انرژی سازماندهی شده است که مقر آن در ریاض است و با سازمان بین المللی انرژی و سازمان کشورهای تولید کننده نفت ( اوپک) همکاری دارد.

این روزنامه آمریکایی می نویسد تولید نفت عربستان در نوامبر سال گذشته میلادی از ۱۰ میلیون بشکه در روز عبور کرد و این بالا ترین سطح تولید این کشور در ۳ دهه گذشته محسوب می شود.