به دور از تعصبات قومی و مذهبی منتخبین خود را بر مسند مهم پارلمان شهری بگمارید
تاريخ ارسال خبر : 13 مارس 2021 | ساعت 22:49 | کد خبر: 36741 | sv880 | چاپ این مطلب

مدیر سایت عسلویه نیوز: به دور از تعصبات قومی و مذهبی منتخبین خود را بر مسند مهم پارلمان شهری بگمارید.

در ابتدا ذکر این سؤال ضروری است که “علل عقب ماندگی شهر عسلویه” چیست؟ قطعاً همه در این موضوع متفق القول هستیم که شهرمان نه از الگوی خاصی برای توسعه برخودار است و نه مدیران شهری دارای برنامه بلند مدت و یک طرح راهبردی و نقشه جامع شهری برای رشد شهر می باشند. البته دفاع از این سخن چندان هم سخت نیست، کافی است نقشه رشد و توسعه شهری شهر عسلویه را طی ۴ سال گذشته تاکنون مورد بررسی قرار دهیم تا بخوبی از عدم تحرک و نبود برنامه مدّون شهری برای این شهر آگاه شویم. همچنین می توان شاخص های کلیدی زیادی از جمله اقتصادی و اجتماعی ، وضعیت اسفبار اشتغال و بیکاری جوانان در سطح شهر و عدم ریسک پذیری در جذب سرمایه گذار در راستای ایجاد اشتغال پایدار ویژه جوانان این شهر همه و همه مؤید عقب ماندگی مفرط شهر عسلویه هستند.

البته بیشتر این مشکل از سمت خود جوانان و مردم است که برای نمونه و جهت شفافیت هر چه بیشتر موضوع می توان از نبود فرهنگ مطالبه گری و احقاق حق، کار و تلاش در خصوص جوانان و نیز ضعف انگیزه و نبود نگرش سخت کوشی در بین مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی در این شهر اشاره کرد که صد البته و متأسفانه به جای آن فرهنگ غلط و نامشروع سهم خواهی طایفه ای، گروهی و جریانی وجود دارد؛ که همین موضوع نشان از انگیزه پیشرفت خواهی و موفقیت طلبی بسیار پایین کل مردم شهرها و روستاهای شهرستان که در راس آن ها همین شهر عسلویه است. جایی که توسعه، از گفتمان غالب مردم عسلویه حذف شده است ؛ قناعت گرایی به صورت منفی در این شهر رایج است؛ به ندرت صحبت از توسعه و در مواردی مشروع به میان می آید و بیشتر جایگاه شورا را به دید ثروت گرایی در بین مردم جریان دارد؛ کارآفرینی(بدلیل نبودن زیرساخت های لازم) اهمیت بالایی ندارد و کارآفرینان از حرمت و جایگاه اجتماعی مطلوبی برخوردار نیستند؛ مسوولیت پذیری بعنوان زیر بنای توسعه فرهنگی،اجتماعی به شدت کاهش یافته و تفکر و گفتمان رایج “به من چه!!” و “کلاه خودت رو بگیر که باد نبره” در جریان است؛ انتظارات از مدیران نیز صرفاً انتظارات عاطفی و شخصی می باشد و نه انتظارات توسعه ای شهرستان که اگر غیر از این بود اعضای محترم شورای شهر عنوان نمایند که کدام مدیر شهرستان را تاکنون توانسته اند به چالش بکشانند تا بیلان کاری خود را به مردم شهرشان اعلام کنند؟

در همین رابطه نیز به ضرس قاطع می توان گفت یکی از نقاط ضعف ما شهروندان نیز عدم شناخت از حقوق خود و همچنین نبود تفکر مطالبه گری و پاسخگویی از مدیران شهری و سازمانها می باشد. نمونه بارز، همین انتخابات پارلمان شهری است. متأسفانه مردم بعد از انتخاب، نسبت به اعضای شورای منتخب خود بی‌تفاوت می‌شوند و همین رفتار از مهمترین دلایل عدم حرکت مدیران شهری به سمت یک تفکر توسعه محور برای شهر می باشد.

در شهری که از نظر سطح آموزشی و علمی حتی در بین شهرستان های همجوار نمره بسیار بدی را به خود اختصاص می دهد جای نگرانی است که بیش از ۶۰ درصد مردم از وظایف شورا آگاهی کامل ندارند و شاید صرفاً متمرکز شوند روی این موضوع که وظیفه اعضا محترم شورای اسلامی شهر تنها انتخاب شهردار و نظارت بر آسفالت کردن معابر و خیابانها و تبلیغ تصاویر آن می باشد. عموم شهروندان باید پای‌کار بوده و با وضعیت شورا و وظایف آن آشنا شوند و نسبت به آن‌ها مطالبه گری داشته و از برنامه های شورا اطلاع داشته باشند. انتخاب اعضای پارلمان شهری با هدف پیشرفت و توسعه یک شهر صورت می‌گیرد پس شکی در آن نیست که مردم با انتخاب شوراها در تعیین سرنوشت شهری که خود صاحب اصلی آن هستند سهیم می‌شوند.

باید بدانیم که شورا نماد تفکر شهر بوده که از وظایف اصلی آن تعیین سمت و سوهای اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی می باشد تا راهبردها و مؤلفه های پیشرفت شهر را طرح ریزی نمایند . شورای اسلامی شهر عسلویه نیز حاصل تجمع تفکرات مختلف بوده که باید به دنبال توسعه و رشد باشند و در کنار آن مطالبه گری سنجیده و عاقلانه از طرف مردم امری الزامی و ضروری است.

سخنی با داوطلبین ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی

شما بزرگواران نیز به خوبی می دانید برنامه محوری و داشتن طرح و برنامه، برای توسعه یک شهر امری قطعی است اصولاً در هر شهری ابتدا بایستی تعیین ساختار توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مد نظر قرار گیرد و سپس استراتژی های لازم برای تحقق این ساختارها ارائه شود آیا برای این امر حیاتی که جزء شاکله های اصلی وظایف شورای اسلامی شهر می باشد تاکنون برنامه ای پیش بینی نموده اید؟ آیا حرکتی در راستای استفاده از مزیّت های شورایارها و یا اتاقهای فکر متشکل از متخصصین جوان که متاسفانه در هر دوره از انتخابات از زبان کاندیداها در میان مردم وعده داده شده است و پس از کسب آرای مردم متاسفانه به هیچ عنوان به آن عمل نشده است در دست اقدام دارید؟ شما که به جرات می توان گفت صرفاً جهت تیتر شدن در رسانه ها اقدام به نام نویسی نموده اید حاضر هستید برنامه ها و راهبردها و تصمیمات مصوّب شده برای آینده شهر را در اختیار عموم مردم، همان کسانی که شما را در این منصب خواهند نشاند قرا دهید؟ آیا می دانید شورایی که شما سروران گرامی بعنوان منتخبین مردم قرار است عضو آن شوید دارای کمیسیون های خاص و متعددی است و براساس نیازها، می تواند کمیته ها و کمیسیون های متعددی را تشکیل دهد تا موضوعات به صورت جزیی تر و کارشناسی تر مورد بررسی قرار گیرد؟. آیا می دانید شهرداری و شورای اسلامی شهر عسلویه از نظر بانک اطلاعاتی شاید در ضعیف ترین وضعیت ممکن قرار داشته باشد؟ و هزاران سوال دیگری که مردم فقط و فقط با امید به توسعه شهر خود به پای صندوق های رای می آیند تا شما را برگزینند و شاهد شکوفایی باشند.علی ایحال شما آگاهید و همه باید بدانیم دامنه رسیدگی و فعالیت شوراها بیش از امور ساخت‌وسازها و جدول کشی ها و آسفالت معابر می باشد

سخن آخر

از سوی دیگر روزمرگی و نداشتن چشم انداز بلند مدت توسعه شهری بلای جان شهر عسلویه می باشد در واقع تصمیم گیری های سلیقه ای و غیر کارشناسی در سطح شهر و عدم اولویت بندی پروژه های عملیاتی و مورادی نظیر آن در طول چندین سال گذشته یک رشد غیر معقول و نامنظم شهری رقم زده است که در چندین سال گذشته به جرات می توان گفت هزینه گزافی را بر دوش شهر و شهروندان تحمیل کرده است. این در حالی است که در آمد زایی شهرداری عسلویه نسبت به شهرداری های همسایه کمتر نیست و چه بسا بالاتر هم باشد اما مدیریت صحیحی صورت نگرفته است.

مردم بدانید که برای داشتن شهری شایسته و مطابق با ارزش های والا باید شهرمان را به آنجا برسانیم که می خواهیم و برای آن می بایست درست فکر کرد و سخت تلاش ، این خواستن و عملی کردن این اراده بدون سازمان یافتن اراده ها، بدون همت و مسئولیت پذیری مردمان و بی شور و مشورت سرانجامی نخواهد داشت، پس آگاهانه و به دور از تعصبات قومی و مذهبی منتخبین خود را بر مسند مهم پارلمان شهری بگمارید حال می خواهد آن فرد بومی باشد و یا غیر بومی و مهم تر از همه از آن ها مطالبه گری داشته باشید  و طوری برنامه بخواهید تا بدانند عدم توجه به مطالبات شما تاوانی سخت دارد که این را در عمل باید ثابت نمایید چرا که فردای انتخابات در پیش است و مبادا آیه یاس بار دیگر بر سر این شهر تلاوت کنید.نویسنده: محمد جابری مدیر سایت


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ