- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

ایستگاه پرنده‌نگری پارک ملی دریایی نایبند مهیای مهمانان نوروزی

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه، شهرستان کنگان و منطقه عسلویه از ظرفیت‌ها و پتانسیل گردشگری و توریستی برخوردار هستند و علاوه بر بهره‌مندی از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، دارای جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی نیز هستند.

 

خلیج نایبند و منطقه حفاظت شده نایبند و حرا از جاذبه‌های مهم گردشگری استان بوشهر است که همه‌ساله در ایام نوروز جمع کثیری از مهمانان نوروزی به این منطقه مسافرت می‌کنند.

 

پارک ملی دریایی نایبند با چند خور بزرگ دریایی که درختان حرا را در خود جای داده و همچنین وجود انواع سواحل ماسه‌ای گِلی و صخره‌ای هر ساله میزبان هزاران قطعه از انواع پرندگان در فصول مختلف است.

 

افتتاح ایستگاه پرنده نگری در سواحل پارک ملی دریایی نایبند نیز فرصتی مناسب برای آشتی با طبیعت، آشنایی بیشتر با پرندگان، بیان اهمیت  و ارزش زیست محیطی پرندگان و همچنین تاکید برحساسیت فوق‌العاده زیست محیطی منطقه نایبند است.

 

با سرد شدن و یخبندان در نیم‌کره شمالی زمین در فصل زمستان اکثر پرندگان به منظور زمستان‌گذرانی به نواحی مرکزی کره زمین مهاجرت می‌کنند؛ ۱۰۵ ایستگاه مهم سرشماری و پرنده‌نگری در خاورمیانه وجود دارد و از این تعداد سه ایستگاه در استان بوشهر واقع شده که مهم‌ترین آنها ایستگاه پارک ملی دریایی نایبند است.

حضور پرندگان در اکثر زیستگاه‌ها نشان دهنده توان بالای آنها در سازگاری با شرایط محیطی است، قدرت پرواز طولانی مدت در شب و روز، مهاجرت‌های طولانی و فصلی، سازگاری با شرایط محیطی از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شده پرندگان کمتر از موجودات دیگر مانند پستانداران در معرض تهدید باشند اما با سرعت فزاینده توسعه صنعتی در تمام نقاط جهان بسیاری از این موجودات نیز در مرحله تهدید قرار گرفته‌اند.

پرندگان غالبا به منظور تغذیه و تولید مثل مهاجرت می‌کنند، حضور پرندگان در یک منطقه نشان دهنده وجود مواد غذایی، امنیت و سلامت محیط زیست است.

مشاهده و شمارش انواع پرندگان در ماه‌های مختلف سال به ویژه در زمستان دارای اهمیت فراوانی است؛ تغییر در جمعیت و تنوع پرندگان نشان دهنده تغییر در شرایط زیست محیطی مبدا، مسیر و مقصد مهاجرت پرندگان می‌باشد؛ از این رو دانشمندان از طریق پایش مستمر و شمارش تعداد پرندگان به وضعیت سلامت محیط زیست پی می‌برند، بنابراین پرندگان به عنوان شاخص زیست محیطی معرفی شده‌اند.

ایستگاه پرنده نگری پارک ملی دریایی نایبند با هدف آشنایی هر چه بیشتر مردم عادی، مسئولین، گردشگران و بویژه دانش‌آموزان با پرندگان به عنوان شاخصی برای پایش‌های زیست محیطی و همچنین اهمیت حفظ و حراست از عرصه‌های حفاظت شده پارک ملی دریایی نایبند بر پا شده و تاکنون استقبال مناسبی از این برنامه از سوی اقشار مختلف به عمل آمده است.