- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

ایستگاه پرنده‌نگری پارک ملی دریایی نایبند مهیای مهمانان نوروزی

عسلویه نیوز” در آستانه تعطیلات نوروزی، ایستگاه پرنده‌نگری پارک ملی دریایی نایبند مهیای مهمانان نوروزی است. [1]

 به گزارش “عسلویه نیوزمنطقه عسلویه ازظرفیت‌ها و پتانسیل گردشگری و توریستی برخوردار هستند و علاوه بر بهره‌مندیاز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، دارای جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی نیزهستند

خلیج نایبند و منطقه حفاظت شده نایبند و حرا از جاذبه‌های مهم گردشگریاستان بوشهر است که همه‌ساله در ایام نوروز جمع کثیری از مهمانان نوروزی بهاین منطقه مسافرت می‌کنند.

پارک ملی دریایی نایبند با چند خور بزرگ دریایی که درختان حرا را در خودجای داده و همچنین وجود انواع سواحل ماسه‌ای گِلی و صخره‌ای هر ساله میزبانهزاران قطعه از انواع پرندگان در فصول مختلف است.

افتتاح ایستگاه پرنده نگری در سواحل پارک ملی دریایی نایبند نیز فرصتیمناسب برای آشتی با طبیعت، آشنایی بیشتر با پرندگان، بیان اهمیت  و ارزشزیست محیطی پرندگان و همچنین تاکید برحساسیت فوق‌العاده زیست محیطی منطقهنایبند است

با سرد شدن و یخبندان در نیم‌کره شمالی زمین در فصل زمستان اکثرپرندگان به منظور زمستان‌گذرانی به نواحی مرکزی کره زمین مهاجرت می‌کنند؛۱۰۵ ایستگاه مهم سرشماری و پرنده‌نگری در خاورمیانه وجود دارد و از اینتعداد سه ایستگاه در استان بوشهر واقع شده که مهم‌ترین آنها ایستگاه پارکملی دریایی نایبند است.

حضور پرندگان در اکثر زیستگاه‌ها نشان دهنده توان بالای آنها در سازگاریبا شرایط محیطی است، قدرت پرواز طولانی مدت در شب و روز، مهاجرت‌های طولانیو فصلی، سازگاری با شرایط محیطی از جمله ویژگی‌هایی است که باعث شدهپرندگان کمتر از موجودات دیگر مانند پستانداران در معرض تهدید باشند اما باسرعت فزاینده توسعه صنعتی در تمام نقاط جهان بسیاری از این موجودات نیز درمرحله تهدید قرار گرفته‌اند.

پرندگان غالبا به منظور تغذیه و تولید مثل مهاجرت می‌کنند، حضور پرندگاندر یک منطقه نشان دهنده وجود مواد غذایی، امنیت و سلامت محیط زیست است.

مشاهده و شمارش انواع پرندگان در ماه‌های مختلف سال به ویژه در زمستاندارای اهمیت فراوانی است؛ تغییر در جمعیت و تنوع پرندگان نشان دهنده تغییردر شرایط زیست محیطی مبدا، مسیر و مقصد مهاجرت پرندگان می‌باشد؛ از این رودانشمندان از طریق پایش مستمر و شمارش تعداد پرندگان به وضعیت سلامت محیطزیست پی می‌برند، بنابراین پرندگان به عنوان شاخص زیست محیطی معرفیشده‌اند.

ایستگاه پرنده نگری پارک ملی دریایی نایبند با هدف آشنایی هر چه بیشترمردم عادی، مسئولین، گردشگران و بویژه دانش‌آموزان با پرندگان به عنوانشاخصی برای پایش‌های زیست محیطی و همچنین اهمیت حفظ و حراست از عرصه‌هایحفاظت شده پارک ملی دریایی نایبند بر پا شده و تاکنون استقبال مناسبی ازاین برنامه از سوی اقشار مختلف به عمل آمده است.

مصطفی موذنی