- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

پالایشگاه اصل چهل و چهاری بندرعباس بورسی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، بالاخره بعد از گذشت بیش از یک سال فرایند آماده سازی و واگذاری یا عدم واگذاری سهام پالایشگاه بندرعباس ، نام این شرکت مشمول اصل ۴۴ از امروز در فهرست شرکت های بورسی درج شد تا مسئولان سازمان خصوصی سازی سال آینده موتور واگذاری ها در بورس را با این شرکت بزرگ و همچنین هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس روشن کنند.

 

براساس این گزارش، علی سنگینیان معاون سابق شرکت بورس ( که به تازگی به سمت مدیرعاملی تامین سرمایه امین منصوب شده) ۱۲ روز قبل به فارس گفته بود: پالایشگاه بندرعباس مهرماه سال جاری در بورس پذیرفته شده و مهلت ۶ ماهه برای درج و عرضه اولیه سهام روبه اتمام بود ولی به دلیل تعیین شروطی توسط هئیت پذیرش باید اطلاعات جدیدی ارایه می کرد. بنابراین طبق مصوبه هئیت پذیرش مقرر شده نام این شرکت مشمول اصل۴۴ بعد از راه اندازی امکان ارسال اطلاعات از طریق سایت کدال و تا قبل از سال جاری درج شود تا زمینه عرضه اولیه سهام آن در اوایل سال آینده وجود داشته باشد.

 

حال با  نهایی شدن گزارش های لازم نام شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد معاملاتی “شبندر” و به عنوان چهارصد و هفتاد امین شرکت پذیرفته شده در بخش «ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای»، گروه و طبقه­ی «ساخت فرآورده‌های نفتی تصفیه شده»، با کد «۰۷-۲۰-۲۳» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد. 

 

برپایه این گزارش، سرمایه اسمی این شرکت۱۳۸۰ میلیارد تومان بوده و تاکنون هم ۴۰ درصد سهام آن به سهام عدالت و ۳۳ درصد هم به سازمان تامین اجتماعی بابت رد دیون دولت واگذار شده است، بنابراین ۲۷ درصد سهام آن باقی مانده که قبل از عرضه اولیه سهام ، تعهد عرضه سهام آن در بورس از سهامدار عمده ( شرکت ملی پالایش و پخش) اخذ خواهد شد.

 

همچنین پیش بینی سود هر سهم این شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند جاری ۹۳ ریال بوده و سیاست هیئت مدیره درخصوص تقسیم سود هم توزیع ۱۸ ریال (معادل ۵۳ درصد از سود خالص ) بین سهامداران است.

 

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره این شرکت هم هاشم نامور و علی زیار بوده و ظرفیت اسمی فعلی و ظرفیت عملیاتی شرکت ۳۲۰ هزار بشکه در روز است و نوع خوراک آن را نفت خام سنگین و میعانات گازی تشکیل می دهد.