- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

جواد لاریجانی به کریستین امانپور: از گفتگو با آمریکا حمایت می کنم

  عصرایران –  دبیرستاد حقوق بشر در پاسخ به سوال خبرنگار سی ان ان مبنی براینکه آیا در صورت حمله به ایران تنگه هرمز بسته خواهد شد به جمله معروف اوباما اشاره کرد و گفت : همه گزینه ها روی میز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستادحقوق بشر، محمد جواد لاریجانی، که در یک مصاحبه اختصاصی با کریستین امانپور خبرنگار سی ان ان که مجددا به این شبکه بازگشته شرکت کرده بود در پاسخ به این سوال درباره احتمال بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران گفت : ” اجازه بدهید این جمله رئیس جمهور آمریکا اوباما را در اینجا استفاده کنم.  در صورتیکه به ما حمله شود همه گزینه ها روی میز خواهد بود.”

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه که در ژنو با امانپور گفتگو می کرد با تاکید براینکه آنچه که غرب می تواند از ما انتظار داشته باشد شفافیت است و نه چیز دیگر گفت : غرب باید در قبال این شفافیت با ما همکاری کند. شفافیت یک طرفه نیست . اینطور نیست که ما فقط شفاف باشیم و آنها باید در قبالش همه حقوق دست یابی ما به انرژی صلح آمیز هسته ای را محترم شمرده و با ما در رسیدن به آن همکاری کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه پیرامون سوال خبرنگار سی ان ان درباره سایت پارچین گفت: «ابتدا باید بگویم مدارک پارچین به سازمان بین المللی انرژی اتمی داده شده است و ایران در خواست ناظران را رد نکرده است. ایران تنها خواسته است که بداند بازرسان چه نوع آمایشی می خواهند در آنجا انجام دهند. ما همچنان آماده همکاری هستیم.»

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر امانپور مبنی بر اینکه “آیا در پارچین فعالیت هسته ای می شود؟” گفت: نه به هیچ وجه. من فکر می کنم سرویس امنیتی آمریکا و غرب می دانند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم. این قسمتی از بازی علیه ماست. ما طبق برنامه ها عمل کردیم و آنها می توانند در محدوده قانون از ما سوال کنند و ما هم جواب می  دهیم.

کریستین امانپور در قسمتی از مصاحبه اختصاصی خود با لاریجانی به فتوای ایت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تحریم ساخت سلاح هسته ای اشاره کرده و گفت : ایا ممکن است این فتوا در زمان جنگ عوض شود؟ یعنی اگر به ایران حمله شود این احتمال وجود دارد که ایران بگوید پس حالا که به ما حمله شده پس استفاده از سلاح هسته و ساخت آن دیگر حرام نیست؟

جواد لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: ” این فتوا اساسا بر حرمت ساخت و استفاده از سلاح های کشتار جمعی در زمان جنگ تاکید دارد. ایران در برنامه های خود بسیار جدی است. ایران به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست چرا که سلاح هسته ای چیزی به امنیت ما اضافه نمی کند. ما کشور با ثبات و امنی هستیم. پاکستان سلاح هسته ای دارد اما امنیت ندارد اما ما سلاح هسته ای نداریم ولی کشور امنی هستیم و قدرت دفاع و حفظ امنیت خود را نیز داریم .  از این رو حرام بودن ساخت سلاح هسته ای، فتوای آیت الله خامنه ای است و تغییر نمی کند.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: سوای از این ها اگر کسی هم فکر کند با حمله به سایت های هسته ای در بوشهر و یا جاهای دیگر مثل فردو، ایران از فناوری هسته ای محروم خواهد ماند شدیدا اشتباه کرده است چرا که آنچه ما به دست آورده ایم دانش این کار است و می توانیم بار دیگر آنها را به دست آوریم.

 لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا امکانی برای آغاز مذاکرات برای عادی شدن روابط میان ایران و آمریکا وجود دارد گفت : من یکی از صریح ترین اشخاص در چند دهه گذشته در این مورد بوده ام. ما گفتگو  حمایت می کنیم. شما حتی با سخت ترین دشمنان خود هم باید بتوانید یک مسیر گفتگو داشته باشید. باید بتوانید بنشینید گفتگو کنید.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، در مورد اینکه آیا دستیابی به انرژی هسته ای ارزش حمله ، فشارها و تحریم ها را دارد، گفت:  بله. این خیلی ما را غنی کرده است . ما شهروند درجه دوی جهان نیستیم. ما شهروندان شماره یک جهانیم. ما هم می خواهیم درست از همان حقوقی که آمریکایی از آن برخوردارند، برخوردار باشیم . می خواهیم به ما نگوید که شما در رتبه پایین تر هستید. خب اگر آمریکا حق دارد، ما هم داریم تا اوارنیوم را غنی سازی کنیم و حق داریم خود را قدرتمند کنیم. این کار را می کنیم و می توانیم. پس باید مانند یک شهروند درجه یک دنیا با ما برخورد شود.

لاریجانی درباره تحریم های غرب گفت: جدای از اینکه این تحریم ها آزار دهنده و نا عادلانه هستند بی تاثیرند. آمریکا نباید از آزار دادن ما لذت ببرد بلکه باید به نتیجه نهایی نگاه کند. آیا این تحریم ها توانایی ایران را در ایجاد تاسیسات هسته ای صلح آمیز محدود کرده است؟ هرگز. پس کاملا این تحریم ها شکست خورده است.

دبیرستاد حقوق بشر درباره ادعاهای اسرائیل که ایران را یک خطر جدی برای خود نامیده گفت : اسرائیل در بحران کامل به سر می برد. بمب اصلی بمب اتمی ایران نیست بمب اصلی شکست بزرگ اسرائیل در ثابت کردن مشروعیت خود در منطقه است.

در این جا کریستین امانپور به سخنان محموداحمدی نژاد اشاره کرده و گفت پس چطور رئیس جمهوری ایران چند سال پیش گفت که اسرائیل باید از نقشه جهان محو شود و لاریجانی در پاسخ گفت: نه رئیس جمهور احمدی نژاد چنین منظوری داشته و نه این سیاست جمهوری اسلامی ایران است.