- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

«تصمیم کبری» جای خود را به «نامه‌ای به یک مرزبان» می‌دهد

رئیس اداره تحقیقات مرزبانی جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد جایگزینی عنوان درسی ” نامه‌ای به یک مرزبان ” به جای مطلب ” تصمیم کبری ” خبر داد.

خبرگزاری فارس: «تصمیم کبری» جای خود را به «نامه‌ای به یک مرزبان» می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، عماد رایانپور بعد از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: مطلب ” نامه‌ای به یک مرزبان ” به زبان ابتدایی نوشته شده تا کودکان با وظایف و نقش مرزبانان در حراست از مرزها بیشتر آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه اخیراً این پیشنهاد به معاونت تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است، گفت: این پیشنهاد از سوی این مسئول مورد استقبال قرار گرفته که تلاش شده تا در سال تحصیلی ۹۱ در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان گنجانده شود.

رایانپور با اشاره به اینکه این گام نخست برای گنجانده شدن مطالب مرزبانی برداشته شده است، افزود: در آینده نیز تلاش شده تا بخشی از کتاب‌های دانشگاه‌ها به موضوع مرزبانی پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲ سال است که از زمان انتزاع فرماندهی مرزبانی از ناجا سپری می‌شود، گفت: طی این مدت با وجود مشکلات به اندازه ۲۴ سال کار انجام شده است.

رئیس اداره تحقیقات مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه جنس پلیس مرزبانی از جنس پلیس شهری نیست، افزود: در مرزبانی سه بخش مهم؛ مرز، مرزبان و مرزنشینان وجود داشته که هر یک از این بخش‌ها بر اساس جایگاه خود در این راستا ایفای نقش می‌کنند.

وی از مرزنشینان به عنوان کلید واژه‌های مرزبانی و مرزبانان راستین یاد کرد و گفت: در بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی جایگاه ویژه‌ای برای مرزنشینان قائل هستند.

 

* ایجاد مقطع دکترای مرزبانی در دانشگاه‌ها

رایانپور با بیان اینکه هم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد رشته مرزبانی در دانشگاه نیروی انتظامی تدریس می‌شود، اظهار کرد: در آینده نزدیک نیز مقطع دکترای مرزبانی راه اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مرزبانی یک دانش برای امنیت ملی است، افزود: بر همین اساس طی سال‌های اخیر دانش آموختگان رشته مرزبانی افزایش پیدا کرده و آشنایی مردم با جایگاه آن پررنگ‌تر شده است.

رئیس اداره تحقیقات مرزبانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در دانش مرزبانی به دنبال امنیت برای مردم خود و همسایگان بوده و در این قالب گسترش بازار، حل مشکلات مرزی، ارتباطات مرزی، گسترش روابط مدنظر و در محوریت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مرزبانی یک دانش بوده که سال‌های گذشته به فراموشی سپرده شده بود، گفت: با احیای این رشته ارتباطات این بخش افزایش یافته و تقویت می‌شود.

 

* ارتقای مرزبانی خراسان شمالی از اولویت‌ها است

رایانپور در ادامه ارتقای مرزبانی خراسان شمالی را به عنوان یکی از ۱۶ استان مرزی کشور از برنامه‌های پلیس مرزبانی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: بر همین اساس در سال آینده مرزبانی خراسان شمالی به یک مرزبانی مستقل متشکل از ۴ گردان ارتقا می‌یابد.

رئیس اداره تحقیقات مرزبانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: هم اکنون خراسان شمالی امن‌ترین مرزهای کشور را داشته و هیچ‌گونه تهدیدی در این مرزها نداشته و امید می‌رود با ساختار جدید این امنیت بیش از پیش تقویت شود.