- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

نهاد ریاست جمهوری و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، خبرنگاران را تحقیر کردند

انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در بیانیه‌ای تصریح کرد:دولتی که ماهانه یارانه ۷۰ میلیون نفر را به حساب واریز می‌کند، توانایی واریز هدیه ۷ هزار خبرنگار را به حسابشان نداشت تا آنان را به شیوه ای تحقیرآمیز به صف نکند؟

خبرگزاری فارس: نهاد ریاست جمهوری و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، خبرنگاران را تحقیر کردند

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان در بیانیه‌ای ضمن شکایت نسبت به حواشی اعطای هدیه رئیس جمهور به خبرنگاران از مسئولین دولتی خواست اگر توان عمل به وعده‌های خود را ندارند، مطالبه و خواستی را در هیچ قشری ایجاد نکنند.

متن کامل بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان به شرح ذیل است:

افزون بر ۷ ماه پیش همزمان با روز خبرنگار، مسئولان دولت از وعده رئیس جمهور برای اعطای هدایایی به خبرنگاران خبر دادند و پس از چندین بار خلف وعده، نهایتاً در آخرین روزهای سال ۹۰ این هدیه با روشی به خبرنگاران پرداخت شد که مایه تاسف شد و علامت سئوال‌های بسیاری را در اذهان بسیاری از اهالی فرهیخته و صبور رسانه و مطبوعات نسبت به رفتار دست اندرکاران نهاد ریاست جمهوری و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ایجاد کرده است.

هر چند اصحاب رسانه و مطبوعات با وعده‌های کلان تحقق نیافته دولت نامانوس نیستند، اما از رئیس جمهور محترم این پرسش را دارند که اساساً ایشان چه ضرورتی احساس کردند تا وعده‌ای تحت عنوان پرداخت «هدیه» – که در سیره و سنت معصومین علیهم السلام مفهوم والای «بزرگداشت» و «افزونی محبت» را دارد- مطرح کنند و اگر ضرورتی بوده، چرا اجازه دادند تا مدیران ایشان بیش از ۷ ماه با شیوه های غلط ، شخصیت و شانیت خبرنگاران این مرز و بوم را به سخره بگیرند.

کدامین رفتار در این ۷ ماه انتظار برای تحقق وعده رئیس جمهور به خبرنگاران با شعار «مهرورزی» و احترام و محبت سازگاری دارد؟ آیا آداب اسلامی حکم نمی‌کرد که با خبرنگاران در شأن و جایگاهشان رفتار می‌شد؟

مگر مجموع مبلغ در نظر گرفته شده برای هدیه خبرنگاران چقدر بود که چنین پروسه طویل المدتی برای اعطای آن طی شد؟ آیا دولتی که ماهانه یارانه ۷۰ میلیون نفر را به حساب واریز می‌کند، توانایی واریز هدیه ۷ هزار نفر را به حساب آنان نداشت تا آنان را به شیوه ای تحقیرآمیز به صف نکند؟

اعلام تاریخ‌های متعدد برای پرداخت هدیه خبرنگاران توسط مسئولان مختلف دولتی، نامشخص بودن متولی پرداخت این هدایا و تعیین ضوابط من درآوردی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای ثبت نام خبرنگاران، از جمله مواردی بود که طی این ۷ ماه موجب تخفیف و تحقیر قشر مطبوعاتی جامعه شد اما در پایان این کش و قوس‌ها، نهاد ریاست جمهوری راساً متولی پرداخت این هدیه شد و در آخرین روزهای سال – یعنی زمانی که بسیاری از خبرنگاران عازم مسافرت نوروزی بوده و یا گرفتار کارهای آخر سال هستند – بازه زمانی ۲ روزه‌ای اعلام شد تا خبرنگاران را به محوطه نهاد ریاست جمهوری بکشانند و کارت هایی اعتباری که ظاهراً بعضی از آنها هنوز خالی است و بعداً شارژ می شود به آنها اعطا کنند!

قطعاً صف خبرنگاران حاضر در  نهاد ریاست جمهوری- با توجه به مشکلات مادی و مالی فراوانی که دارند – از شأن و جایگاه آنان کم نمی‌کند اما این صف، مایه هیچ فخر و مباهاتی برای حضرات مسئول در نهاد ریاست جمهوری نیز نیست و اتفاقاً نمایانگر ناکارآمدی آنهاست که بعد از ۷ ماه نتوانستند در این عصر ارتباطات و دولت الکترونیک(!) سازوکار مدرن تری غیر از «صف» برای پرداخت مبالغی ناچیز به یک قشر فرهنگی به کار گیرند.

در این میان اما نمی‌توان سکوت سنگین معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد را که متولی رسمی امور خبرنگاران و اصحاب رسانه است نادیده گرفت و به عملکرد این مجموعه اعتراض نکرد.مجموعه‌ای که ساز و کارهای بوروکراتیکش برای احراز هویت خبرنگاران به هفت خوان رستم شبیه شده  اما در برابر این توهین آشکار به خبرنگاران دم برنمی آورد و از خود سئوال نمی کند که چرا باید ۲ روز مانده به آغاز تعطیلات نوروزی  صدها خبرنگار در نهاد ریاست جمهوری برای یک وعده تحقق نیافته ۷ ماهه به صف شوند و به سخیف ترین وجه ممکن تحقیر شوند.

انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن عذرخواهی از جامعه فرهیخته رسانه‌ای و خبرنگاران خدوم کشور به خاطر توهین آشکار مجریان و دست اندرکاران پرداخت «هدیه» رئیس جمهور، از مسئولان دولتی می‌خواهد اگر توان عمل به وعده‌های خود را ندارند، مطالبه و خواستی را در هیچ قشری ایجاد نکنند و اگر چنین توانی را در خود می‌بینند، وعده‌های خود را به تحقیر و تخفیف افراد نیالایند که عایدی چنین برخوردهای دور از شأنی، جز خسران و  بی اعتمادی نخواهد بود.

ان ارید الا‌الاصلاح ما استطعت و ما توفیقی الا بالله

انجمن روزنامه نگاران مسلمان

۲۸/اسفند/۱۳۹۰