- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - https://assalouyehnews.ir -

یک کشیش رئیس جمهور آلمان شد

آلمان‌ها به اتفاق آرا یوآخیم گائوک، کشیش ضد کمونیست سابق و فعال حقوق بشر از آلمان شرقی را به عنوان رئیس‌جمهور کشورشان که قوی‌ترین کشور قاره اروپا شناخته می‌شود، انتخاب کردند، انتخابی که شاید به معنای یک دردسر تازه برای آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور باشد.

گائوک در پست کاملا تشریفاتی ریاست‌جمهوری آلمان تهدیدی برای مرکل در عرصه ملی محسوب نمی‌شود، اما اختیارات اخلاقی وی، استقلال فکری و عدم وابستگی حزبی‌اش می‌تواند از وی یک شریک دست و پاگیر برای دولتی که در تلاش برای فائق آمدن بر بحران سیاسی اروپاست، باشد.

گائوک ۷۲ ساله با کسب ۹۹۱ رای در شورای فدرال نشان داد که از حمایت حداکثری اعضای پارلمان و نمایندگان محلی به عنوان رئیس کشورش برخوردار است. رقیب اصلی وی بیت کلارشفلد، مبارز ضدنازی بود که موفق به کسب ۱۲۶ رای شد.

آلمان‌ها امیدوارند گائوک از فعالان مشهور اعتراضات صلح آمیز که هدایت اعتراضات منجر به فروپاشی دیوار برلین را در سال ۱۹۸۹ را برعهده داشت، اعتبار ریاست جمهوری را حفظ کند، پستی که به دلیل رسوایی‌های مالی رئیسان جمهور قبلی دچار تزلزل شده است.

وی پس از مراسم سوگند گفت: من این پست را با احترام بی پایان به کسی پذیرفتم که پس از یک دوران طولانی فعالیت در عرصه‌ سخت سیاسی قرن بیستم جایگاه اصلی‌اش را یافت و توانست پس از ۲۰ سال شاهد شادی تشکیل جامعه دموکراتیک باشد.

مرکل پس از تقدیم دسته گلی به گائوک گفت: ممکن است ما بر سر برخی مسائل اختلاف نظر داشته باشیم اما هر دو ما بالغ و عاقل هستیم فکر می‌کنم بتوانیم همکاری خوبی داشته باشیم.

گائوک نیز در مصاحبه با کانال ARD گفت: من وفاداری و صداقتم را به مرکل ابراز می‌دارم ما می توانیم در چشمان یکدیگر نگاه کنیم و می‌دانم هیچ مورد بی اعتمادی میان ما نیست.

گائوک، به هیچ حزبی وابسته نیست و مشهور است که در صحبت‌هایش صریح است. او دو سال پیش هم نامزد این سمت شده بود، ولی آنگلا مرکل از انتخاب او حمایت نکرد.

گائوک جانشین کریستین وولف می شود که ماه گذشته به دنبال رسوایی مالی مجبور به استعفا شد.